Ny TEMA-resa: Flärd i Marie-Antoinettes fotspår – med tåg

Samtidigt som Stockholms filmfestival visar filmen om Marie-Antoinettes liv lanserar TEMA en rundresa med tåg i den franska lyxdrottningens fotspår. Resan präglas av Marie-Antoinettes svaghet för bakelser, choklad, parfym och mode.

TEMA Train-resan "I Marie-Antoinettes fotspår" är en historisk tillbakablick i valsernas Wien och krinolinernas Versailles, kryddad med lyx och flärd i Paris.

I programmet finns allt från besök på vackra Versailles med boende på Trianon Palace, Schönbrunn och chokladprovning och besök hos en modist (hattmakerska).

- Tågtransporten ned till Wien och Paris ger ytterligare dimensioner för alla som älskar epoken runt Marie-Antoinette. Resan visar fantastiska platser ur hennes dekadenta och flärdfulla liv, säger Lena Pålsson, producerat av resan hos TEMA.

- Paris och Wien är underbara städer. Efter att ha sett filmatiseringen av Marie-Antoinettes liv såg jag att miljöerna i filmen kunde omvandlas till en spännande resa.

Rundresan går med tåg till Wien via Berlin. I Wien besöks bland annat Operan, Hofburg, Burghteater samt kejsarnas sommarslott Schönbrunn. Versailles, Trianonparken och Conciergeriet är några av höjdpunkterna i Paris. Där ägnas även en hel dag åt några av Marie-Antoinettes svagheter; bakelser, choklad, parfymer och mode.

Rundresan i Marie-Antoinettes fotspår innebär en utökad satsning på TEMA Train, rundresor med tåg. TEMA Train lanserades i somras med fyra olika resor: Rhen och Mosel, Alsace och Champagne, en kulinarisk tåg-cykelresa i Polen samt en rundresa i Centraleuropa.

För mer information:

Peter Hellström, TEMA:s informationsavdelning, tel. 08-7207496, 0761-049971.

Pressjour utanför kontorstid: 08-599950 50.

Dagsprogram - "TEMA i Marie-Antoinettes fotspår":

Dag 1. Avresa från Malmö Centralstation på kvällen. Tåget ( med sovvagnar ) går via Trelleborg, där tågfärjan tar dig till Tyskland och Sassnitz för vidare färd till Berlin.

DAG 2. Tidig morgon anländer du till Berlin Hauptbahnhof där du byter till det tåg som fortsätter till Wien, drömmarnas och valsernas stad. Under resan har du vackra vyer över landskapen längs Elbe och Moldau. Busstransfer vid kvällsankomsten till hotellet i Wien där du ska sova två nätter.

DAG 3. Maria Antonia Josepha Johanna von Hasburg-Lothringen föddes i Wien den 2 november 1755. Marie-Antoinette som hon kallades till vardags var yngsta barn till Frans I, tysk-romersk kejsare, och Maria Teresia av Österrike.

Wien är en stad fylld av historia och arkitektoniska kontraster. Under förmiddagen gör du en panoramisk stadsrundtur, då du bland annat får se Operan, Hofburg, parlamentet och Burgtheater, som är världens största tyskspråkiga teater.

På kvällen har du möjlighet att besöka kejsarnas sommarslott Schönbrunn för att avnjuta en konsert samt middag.

DAG 4. Du lämnar Wien under morgonen och når efter ett tågbyte Paris under kvällen.

Busstransfer till ett centralt beläget hotell för tre övernattningar.

DAG 5. Stadsrundtur i Paris under vilken du även får besöka Conciergeriet där Marie-Antoinette satt fängslad innan hon avrättades med giljotin den 16 oktober 1793.

DAG 6. Marie-Antoinettes svaghet för bakelser, parfymer och vackra kreationer blir dagens tema. Du besöker ett konditori där Monsieur visar hur man gör choklad och andra delikata godbitar som bjuds runt till avsmakning. På Musée Fragonard guidas du runt i parfymernas värld. Och hos Mademoiselle Ruddock-Rivière bevittnar du hur en hattmakerska skickligt skapar huvudbonader i barock elegans.

DAG 7. Du reser till Versailles och besöker det praktfulla slott där Marie-Antoinette bodde med sin make Ludvig XVI. Du övernattar på ett ståndaktigt hotell i närheten.

DAG 8. Ludvig XVI skänkte det lilla Trianonpalatset till sin hustru. I den tillhörande parken kunde Marie-Antoinette koppla av med sina hovdamer. Hon lät anlägga en miniatyrby med bondgård där hon sägs ha haft hemliga kärleksmöten med svenske Axel von Fersen. Här gör du en promenad i hennes fotspår, och avnjuter därefter en picknick.

DAG 9 Du lämnar Versailles via Paris för att åter färdas norrut med tåg. I Berlin installera du dig på nattåget som avreser kl.23.25.

DAG 10. Ankomst Malmö kl. 08.01.

Fakta - "TEMA i Marie Antoinettes fotspår":

Avresedatum: 1 maj 2009 och 15 maj 2009.

Cirkapris: från 15.500 kronor. I resans pris ingår alla transporter, hotellövernattningar, reseledarservice och guidning, inträden, aktiviteter, med mera.

Preliminär säljstart: 1 september 2008.