Nu släpper Fritidsresor ytterligare 450 Blue Train-paketresor i tågchartersamarbetet med SJ.

Därmed öppnas hela säsongen med avresor från 25 maj ända fram till 14 september, då sista chartertåget rullar ut från Malmö mot Verona i Italien. Enda undantaget är augusti, då det inte går att få hotellrum i Italien. Resmålet Riva del Garda tillkommer med sex nya hotell och kompletterar orterna Garda och Bardolino som tågcharterort. Resorna släpps upp i Fritidsresorssystem i dag, onsdag och under morgondagen, torsdag. Eftersom sovkupé med privat dusch/wc bara finns kvar i liten mängd erbjuds nu ockå sovkupé för två personer med delad dusch/wc i vagnen. Den sistnämnda kostar 595:- dvs mindre än sovkupé med egen dusch/wc. För Christian Clemens, Sverigechef Fritidsresor, har den starka efterfrågan på Blue Train inneburit positivt merarbete: - Vi har jobbat hårt för att få fram nya platser men inte hunnit med i samma takt som efterfrågan. Många kunder har tyvärr fått beskedet att allt varit slut. Efter att ha ökat med 200 procent räcker platserna förhoppningsvis lite längre den här omgången. - Flaskhalsen är de attraktiva hotellbäddarna runt Gardasjön. Där krävs tid och kontakter för att få bra boende till vettigt pris. Jan Olson, affärsutveckligsansvarig på SJ, har noterat den stora positiva responsen från resenärerna: - Kunderna kontaktar oss spontant och ger förslag på nya resmål i Europa dit de vill kunna boka smidiga paket. Satsningen har öppnat upp intresset för den här typen av resande. Inom en vecka hoppas Fritidsresor och SJ att kunna utöka juli-avgångarna med ytterligare 200 platser. Tågchartern har påtagligt mycket bokningar från Mälardalen och Göteborgstrakten men också så långt upp i landet som Bollnäs. - Förutom längtan efter ett lugnt restempo och njutningen i en Italiensemester har fler flygrädda än vi räknat med hakat på tågchartertrenden, säger Christian Clemens. För mer information kontakta Lottie Knutson, 070-645 24 64 eller Jim Hofverberg 0739 - 88 84 79