Fritidsresor storsatsar på regionala flygplatser sommaren 2012

Fritidsresor fortsätter storsatsningen på regionala flygplatser. Nästa sommar utökas programmet med ytterligare 20 000 platser och flera nya resmål. Den största satsningen görs i Norrköping, Växjö, Luleå och Örebro som får charterflyg stationerade på flygplatsen.

– Intresset för att resa på charter från hemmaflygplatsen är nu så starkt att vi flyttar fram positionerna ytterligare. Vi utökar med 20 000 extraplatser och flera nya resmål, säger Bassam el Mattar, Fritidsresors Sverigechef.

Den största ökningen görs i Norrköping, Luleå och Örebro med mellan 5000-6000 extra platser vardera. Stora satsningar görs också i Växjö, Jönköping, Sundsvall och Östersund. Dessutom återupptas Fritidsresors sommarcharter till Borlänge nästa sommar.

Flera nya resmål läggs till det regionala utbudet. Bland annat får Norrköping och Örebro egna charterflyg till grekiska Samos och turkiska Bodrum. Rhodos blir nytt resmål från såväl Växjö, Luleå, Borlänge och Jönköping.

- För första gången blir det regionalcharter till lite småskaligare resmål som Bodrum och Samos, säger Bassam el Mattar.

Fritidsresors satsning på Norrköping, Växjö och Örebro som charterbaser innebär flera fördelar för regionens resenärer. Bland annat blir de flesta flygningar ”rättvända”, det vill säga avresa på morgonen och hemkomst kvällstid. Satsningen inleds redan i vinter med flygningar till Gran Canaria och Tenerife.

- Resenärer sparar tid och får ännu mera semester för pengarna, säger Bassam el Mattar.

Satsningen i Norrköping gör flygplatsen till Fritidsresors största regionala flygplats från och med nästa sommar. Mari Torstensson, VD/Flygplatschef på Norrköping flygplats välkomnar planerna:

- Vi är naturligtvis mycket glada över att Fritidsresor fortsätter sin storsatsning på Norrköping. Fritidsresors satsning för sommaren 2012 innebär att Norrköping flygplats tar ytterligare ett steg i konkurrensen mot Arlanda genom att vi nu kan erbjuda vår hemmamarknad en mycket stark charterprodukt med flera nya destinationer och rättvända flyg.

Fritidsresors charterbas i Norrköping, Växjö och Örebro möjliggörs i och med samarbetet med danska flygbolaget Jet Time med skandinavisk personal och service. Flygningarna genomförs med en Boeing 737-700. Totalt beräknas Fritidsresors regionala charterbaser generera närmare 5000 hotellnätter på de tre orterna.

Pressinformation:
Peter Hellström, informatör på Fritidsresor: 0761-049971.

Fritidsresor är Sveriges största arrangör av charterresor med en marknadsandel på drygt 30 procent. Fritidsresor erbjuder charterresor, flyg, tågresor och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Thailand och Turkiet. Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, WonderCruises och flygbolaget TUIfly Nordic. Fritidsresegruppen ingår i världens största resekoncern, TUI Travel Plc med 30 miljoner kunder per år, cirka 50 000 anställda och resor från 27 länder.