Fritidsresor sommaren 2007: Peloponnesos, Kefalonia, Lissabon och Venedig

Charter till Lissabon och skärgårdskryssning i Kroatien. Grekiska Peloponnesos, Kefalonia och Tilos. Venedig, Slow Food-resor och nya orter på Sardinien. Elva nya Blue Villas och åtta nya bilrundresor.

Det är några av sommarnyheterna hos den researrangör som flest svenskar väljer för sin semester: Fritidsresor.

Peloponnesos är Greklands största halvö med några av de intressantaste sevärdheterna: Olympia och Sparta är ett par av dem. På sydvästra delen avlöser de små, grekiska orterna varandra. Ett småskaligt, lugnt resmål som passar resenären som gillar det vardagliga och mindre exploaterade
Grekland.

– Hit åker grekerna själva på semester vilket borgar för en bra prisnivå och hög kvalitet på mat och dryck. I varenda trädgård växer olivträd, de goda Kalamataoliverna kommer från regionen, säger Christian Clemens, Sverigechef för Fritidsresor.

Fritidsresor erbjuder som enda arrangör åtta badorter på sydvästra Peloponnesos, en helt ny bilrundresa i området och rundresa med systerbolaget TEMA.

Kefalonia ligger i Joniska Havet norr om Zakynthos. Här spelades filmen Kapten Corellis mandolin in, här sägs Charles och Diana ha förlovat sig och i byn Fiskardo kan besökaren stöta på Tom Hanks eller Caroline av Monaco för att nämna några av kändisarna som besöker ön.

– Kefalonia är en ö med klass, Greklands vackraste stränder, trendiga kafeer och pastellfärgade byar.
Ön är som gjord för en avkopplande och romantisk semester, säger Christian Clemens.

Också här erbjuder Fritidsresor det bredaste semesterprogrammet med flyg från Stockholm och Göteborg: två badorter, Blue Villas och designer-hotell i Fiskardo på öns nordspets.

• För Italien-älskaren tillkommer Venedig och nya bilrundresor i gastronomins tecken (se separat pressmeddelande om Slow Food). Dessutom växer Sardinien med tre nya orter.

• Fritidsresor flyger charter till Lissabon som enda svensk arrangör nästa vår och höst. I programmet ingår förutom Lissabon också badorterna Estoril och Cascais samt Sintra för golfentusiasten.

• Fritidsresors unika bilrundresor byter namn till Blue Drive. Sommaren 07 består programmet av 18 bilrundresor varav åtta nyheter i Italien, Portugal, Grekland, Kroatien och Slovenien.

• Trenden med Blue Villas, fristående villor med egen pool, håller i sig. Sommaren 07 finns Blue Villas på totalt elva resmål, varav fem nya: Sardinien, Sicilien, Kefalonia, Costa Dorada och Korfu.

Sommaren 2007 flyger Fritidsresor från 17 orter: Stockholm, Göteborg, Malmö, Nyköping/Skavsta,
Halmstad, Ängeholm, Kalmar, Växjö, Luleå, Karlstad, Jönköping, Norrköping, Skellefteå, Sundsvall,
Umeå, Örebro, Köpenhamn.

Sommarprogrammet finns till försäljning från den 26 oktober, förutom Nice, Mauritius och Florida som presenteras på webben från 1/12.

Fakta Fritidsresors sommarnyheter 2007

Blue Drive – nyheter sommaren 2007
• Bilrundresa Slow Food Toscana, Lazio och Umbrien
Fakta Flyg till Rom från Stockholm och Köpenhamn. Pris från 8.999:-1 . Se separat pressmeddelande
• Bilrundresa Slow Food Piemonte Presenteras på webben från 1/12
• Norra Portugal och Galicien
• Bilrundresa Peloponnesos: Genom Peloponessos natur med övernattningar i Kalamata Olympia, Delfi och Athen.
Fakta Flyg från Stockholm till Kalamata. Pris från 6.698:-
• Bilrundresa i Slovenien, Kroatien och Italien – tre länder på en vecka. Längs Adriatiska havets norra bukt till
slovenska Postojna, Opatija på halvön Istrien och Redipuglia i Italiens nordostligaste hörn.
• Bilrundresa i Dalmatien: Grön natur, småstäder, romerska kulturskatter och en idyllisk skärgård. Resan går via ön
Hvar till Trogir, Zadar och Plitvice.
• Bilrundresa i Antikens Grekland: Från halvön Pelion, via Delfi, Kalambaka invid Meteora, där 23 kloster ligger på
skyhöga naturliga torn av sandsten till Thessaloniki.
• Bilrundresa till antikens Grekland & Aten: Kalambaka, Delfi, Aten och den natursköna halvön Pilio står på
programmet.
De två sistnämnda resorna: Flyg till Thessaloniki endast från Köpenhamn. Presenteras endast på webben

Blue Villas
Till sommaren presenteras 22 Blue Villas på Cypern, Toscana, Kreta, Mallorca, Menorca, Samos. På följande resmål är Blue
Villas alldeles nya: Sardinien, Sicilien, Kefalonia, Costa Dorada (flyg Barcelona) och Korfu (från Köpenhamn).
Fakta: Fristående villa med egen pool som rymmer upp till åtta bäddar. Vardagsrum, kök, uteplats med grill och
solbäddar ingår. Pris från 3 948:-

Kryssningar
Rom: Den nya kryssningen går till Genua, Monte Carlo, Valencia i Spanien, Valetta på Malta och Tunis.
Fakta: Flyg till Rom från Stockholm och Köpenhamn. Pris en vecka från 8 798:- del i insideshytt inkl flygresa och sju
nätters kryssning med helpension.OBS! Barn under 18 år från 2 200:- i extrabädd.

Grekland
Peloponnesos
Sommarens stora nyhet för Greklandsälskaren. Den stora grekiska halvön bjuder på dramatisk natur, fina stränder och
historiska kulturskatter. Fritidsresor erbjuder åtta orter på södra och västra delen av halvön: Små familjära hotell och
stora lägenheter för familjer och större sällskap i mindre byar, villor samt förstklassiga hotellanläggningar med alla
faciliteter.
Fakta: Charter till Kalamata (södra Peloponnesos) från Stockholm. Pris en vecka från 1.998:- endast flyg, från 3.298:- del
i enrumslägenhet.

Rundresa Peloponnesos: Rundresan med TEMA bjuder på några av antikens mest kända platser.
Den börjar i Kalamata, en geniun grekisk stad som för många förknippas med olivolja och goda viner.
På programmet står bland annat ruinstaden Mistra, Olympia och Sparta. Pris en vecka från 10.288:-
del i dubbelrum. I priset ingår samtliga aktiviteter, utflykter, inträden, flyg, hotell, mat enligt program
samt reseledare. Rundresan kan kombineras med sol & badvecka på någon av orterna på Peloponnesos.

Kefalonia
En av Greklands vackraste öar med massor av badvikar och fina stränder. Grekiskt och italienskt korsas, både i matväg
och i känslan. Resenären kan välja mellan lång sandstränder i Skala, mindre badvikar i Lassi med närhet till Argostoli eller
exklusivt boende i Fiskardo på norra spetsen av ön, orten där kändisarna och lyxyachterna duggar tätt. Hotellstandarden
är hög, för familjer och större sällskap erbjuds dessutom stora lägenheter med extrabäddar och Blue Villas.
Fakta: Charter till Kefalonia från Stockholm och Göteborg. Pris en vecka från 1.998:- endast flyg. från 2.998:- del i
tvårumslägenhet (för minst fyra personer), från 3.298:- del i enrumslägenhet.
Tilos – i kombination med Rhodos
Lilla Tilos ligger drygt två timmars båtresa från Rhodos. En grön ö med många klapperstensstränder. Fritidsresors hotell
ligger i huvudbyn Livadia. Tilos är ena delen av en tvåveckors kombinationsresa med första veckan på Rhodos.
1 Eventuellt flygtillägg tillkommer alla prisexempel.
Italien

Venedig
Europas kanske mest romantiska stad. Hotellet har drömläge på Markusplatsen med promenadavstånd till Rialtobron,
Dogepalatset, Canale Grandes rundtursbåtar labyrinten av gränder, småbroar och kanaler där gondolerna glider fram.
Fakta: Flyg till Trieste från Stockholm och Köpenhamn. Pris en vecka från 8.998:- del i dubbelrum frukost.
Sardinien: Stintino, Capo Caccia och Bosa Marina
Kalabrien: Zambrone mellan Tropea och Pizzo ligger Fritidsresors mest exklusiva boende i Kalabrien.

Charter till Lissabon
En kombination mellan gammalt och nytt, kullerstensgränder och modern arkitektur. Staden börjar närma sig ”Barcelonaklass”
vad gäller mat, shopping och nattliv. Fritidsresor flyger som enda arrangör charter till Lissabon med närliggande
badorter.

Estoril, Cascais och golf i Sintra
Badorterna Estoril och Cascais ligger bara 30 minuter från miljonstaden Lissabon på en av Portugals finaste kuststräckor.
Sintra, känt för sina historiska palats och natursköna läge uppe i bergen, passar golfaren med golfbanan nära hotellet och
färdiga greenfee-paket.

Fakta Charter till Lissabon under perioderna 24/4-12/6 och 4/9-9/10. Lissabon kan kombineras med någon av
badorterna eller den nya bilrundresan i norra Portugal och Galicien. Presenteras endast på webben.

Kroatien
Skärgårdskryssning
Veckolång båtfärd längs Dalmatiens kust med utflykter till bland annat Split, Krkas vattenfall och naturparken Telascica.
M/S Azimut är ett nybyggt tvåmastat fartyg med tre däck och plats för cirka 40 passagerare.
Fakta: Flyg till Split från Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn. Pris en vecka från 7.848:- del i dubbelhytt inkl
halvpension (frukost och lunch). I priset ingår flyg, transfer, enklare dubbelhytter med privat dusch och halvpension.
Vrsar: Söder om Porec ligger den lilla fiskebyn med den stora marinan. Fakta: Flyg till Trieste från Stockholm och
Köpenhamn.

Och lite till…
Mallorca: Ca’n Picafort
Turkiet: Sarigerme
• Samos: Samos stad
Kreta: Chania stad, Rethymnon stad
• Halkidiki Endast från Köpenhamn.

Bilder för fri publicering:
www.holidayphoto.nu
Användarnamn: foto
Lösenord: 7479
Nyckelord: swes07

OBS! Uppge alltid arrangören, Fritidsresor, med fotografens namn eller endast Fritidsresor om namn
på fotograf saknas.

För ytterligare upplysningar kontakta Fritidsresors informationsavdelning, Marie Malmros,
tel: 08-720 74 79 eller 070-746 71 96.