Fritidsresor fortsätter satsa på kunddialog: Utökar öppningstider och kanaler

Fritidsresor fortsätter satsa på kunddialog: Utökar öppningstider och kanaler

Svenskar bokar allt fler resor senare på kvällen och behovet av tillgänglighet under dygnets senare timmar ökar. För att möta det förändrade bokningsmönstret utvidgar Fritidsresor öppettiderna från tidig morgon till sent på kvällen, alla dagar i veckan.

Under kvällstid ökar trafiken på Fritidsresors sajt rejält. Förra året hade Fritidsresor över 12 miljoner besök på Fritidsresor.se efter klockan 19. Samtidigt växer andelen resebokningar som görs kvällstid: 40 % av förra årets alla resebokningar hos Sveriges största researrangör gjordes mellan 19 och 23.

- Svenskarna är riktiga nattugglor när det kommer till att boka resor. Att vi nu utvidgar våra öppettider handlar helt enkelt om att öka tillgängligheten för våra kunder. När vi tydligt ser att våra kunder ändrar sina mönster och tider anpassar vi oss naturligtvis till det, säger Leyla Öfwerström, informatör på Fritidsresor.

Längre öppettider hos kundtjänst

Från och med den 2 november går det att komma i kontakt med Fritidsresor varje dag, redan från 7 på morgonen fram till 23 på kvällen genom telefon, online-chatt, sociala medier och e-post. Kunder får då hjälp och svar på frågor som rör allt från biljetter till barnvagnar, samt råd och inspiration kring att hitta den perfekta semesterresan.

Det mest populära sättet att få kontakt med kundtjänst är telefonen med cirka 10 000 till 15 000 samtal per vecka. Också e-post är populärt: Fritidsresor svarar på över 1 500 mejl i veckan. Dessutom används online-chatten allt mer:

- Kunder är vana att boka på nätet själva men behöver ibland assistans eller snabbt få svar på en fråga. Då är chatten allra smidigast, säger Leyla Öfwerström.

Ökad tillgänglighet med fler kanaler

I takt med att den elektroniska kommunikationen ökar görs också fler sätt och kanaler tillgängliga för att möta kundernas önskemål. I appen Min semester kommer kunder i kontakt med guider på resmålen dygnet runt, alla dagar i veckan. Andra exempel är Facebook, med över 220 000 följare, Twitter och Instagram där både engagemang och följare stadigt ökar. Nyligen öppnades också Snapchat som ytterligare en digital kanal för reseinspiration och kunddialog.

– Webbtrafiken och bokningstoppen under dygnet har förflyttats till senare på dygnet. Barnen sover och det finns plötsligt tid att fundera på semesterresan. Allt handlar om att finnas där våra kunder finns när de vill kontakta oss, säger Leyla Öfwerström.

Fakta – här kan komma i kontakt med Fritidsresor från och med 2 november:

Mandag-söndag 7-23, årets alla dagar*

Telefon: 0771 – 84 01 00

Hemsida: www.fritidsresor.se

E-mail: info@fritidsresor.se

Facebook: www.facebook.com/fritidsresor

Twitter: @fritidsresor

Instagram: fritidsresor

Snapchat: tuinordic

*förutom enstaka helgdagar

För mer information:

Leyla Öfwerström, Informatör på Fritidsresor: 08-720 73 17

TUI Nordic/Fritidsresegruppen är med en marknadsandel på 20 procent den största aktören på den nordiska resemarknaden. Koncernen etablerades 1961 och erbjuder charterresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Thailand och Turkiet. TUI Nordic/ Fritidsresegruppen består av researrangörerna Fritidsresor, TEMA, Nazar och WonderCruises, Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland och flygbolaget TUIfly Nordic. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens ledande turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över. Koncernen är baserad i Tyskland och TUI Groups aktie är med i både FTSE 100 index, som är ledande på Londonbörsen och Tyska MDax. Under det finansiella året 2013/14 noterade TUI Group en omsättning om €18.7bn och ett operativt resultat om €869m. Gruppen har omkring 77,000 anställda i 130 länder och erbjuder sina cirka 30 miljoner kunder heltäckande service från bokning till hemkomst. TUI täcker med sin verksamhet hela den turistiska värdekedjan, vilket innefattar ledande researrangörer 1,800 resebyråer i Europa, sex flygbolag med mer än 130 medium- och långdistansflygmaskiner, mer än 300 gruppägda hotell däribland RIU och Robinson. Med kryssningsfartyg som MS Europa och lyxkryssningsfartyget MS Europa 2, TUI Cruises “Mein Schiff” flottan och fartyg under varumärket Thomson Cruises i Storbritannien så är TUI väl positionerat på den starkt växande kryssningsmarknaden. Globalt ansvarför hållbar ekonomi, ekologi och social verksamhet är grundläggande i vår företagskultur. Som den enda turistgruppen i världen är TUI är medlemmar av FNs Global Compact. Samtidigt är koncernen listad på välrenommerade Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).