Pressmeddelande -

Fyra av tio tror att nya lagar om datasäkerhet kommer att medföra en ökad riskmedvetenhet

En undersökning från Tufin visar hur de föreslagna dataskyddslagarna inom EU påverkar IT-ansvariga runt om i världen. Enligt undersökningen tror fyra av tio (27%) att de föreslagna ändringarna kommer att leda till en ökad riskmedvetenhet inom deras organisation. Tre av tio (34%) uppger att de föreslagna ändringarna kan komma att påverka deras inställning till efterlevnad, och mer än hälften (54%) tror att automatiserade ändringar av företagets IT-system kan minska risken att råka bryta mot lagen.

– Tre av tio som svarade på undersökningen har delvis automatiserat sina brandväggsrevideringar. De som inte har gjort det, löper betydligt större risk att inte nå upp till de nya efterlevnadskraven. Många av våra kunder märkte detta då de började sitt arbete för att nå upp till PCI DSS-kraven. Företag som använder sig av mjukvara för att automatisera brandväggsrevideringar uppger att de har betydligt större kontroll, vilket underlättar betydligt i deras arbete vad gäller efterlevnad, säger Jan Bau, Nordenchef på Tufin.

Undersökningen genomfördes under januari 2012 när förslagen på de nya dataskyddslagarna kom. De nya lagarna har för avsikt att stärka rättigheterna för privatpersoner och företag vad gäller dataskydd, och öka ansvaret för företag som hanterar dokument som innehåller information om EU-medborgare. Om förslagen antas, kommer de nya dataskyddslagarna att gälla samtliga företag som verkar inom Europa.

De 100 IT-administratörer som medverkade i undersökningen fick också frågan om vad de ansåg var det bästa sättet att nå upp till de nya bestämmelserna. En IT-ansvarig menade att en hög säkerhetsstandard skulle se till att bestämmelserna efterföljdes. En annan föreslog att de anställda skulle genomgå en utbildning i datasäkerhet och förespråkade online-övervakning för att se till att kraven efterföljdes.  En tredje IT-ansvarig föreslog än mer strikta åtgärder, och menade att de som bryter lagarna direkt bör straffas med böter.

För mer information:

• undersökning
  • it

Om Tufin Technologies
Tufin är den ledande leverantören av lösningar för livscykelhantering av säkerhetsprodukter som gör det möjligt för företag att på ett kostnadseffektivt sätt administrera sin nätverkssäkerhetspolicy, följa regelverk och minimera IT-riskerna. Med prisbelönade Tufin Security Suite kan administratörer hantera brandväggar, genomföra analyser och riskbedömningar dubbelt så snabbt. Tufin grundades år 2005 av ledande brandväggs- och affärssystemexperter, och har över 800 kunder inom allt från telekom och finansiella tjänster till energi, transport och läkemedel. Tufin samarbetar med ledande tillverkare som Check Point, Cisco, Juniper Networks, Palo Alto Networks, Fortinet, F5, Blue Coat, McAfee och BMC Software och är känt för sina tekniska innovationer och kundservice.