Deepfake-bedrägerier blir allt vanligare

Blogginlägg -

Deepfake-bedrägeri: Anställd lurades till att betala ut 250 miljoner kronor till bedragare

I dagens allt mer digitaliserade värld blir den moderna tekniken både en välsignelse och förbannelse. Medan avancerad teknologi möjliggör innovation och effektivisering, utnyttjas samma teknologi även av bedragare på sätt som tidigare varit otänkbara. Ett skrämmande exempel på detta inträffade nyligen när en finansarbetare på ett multinationellt företag i Hongkong lurades att betala ut hela 25 miljoner dollar – motsvarande ungefär 250 miljoner svenska kronor – till bedragare som använde sig av den senaste deepfake-teknologin. CNN rapporterar om detta chockerande fall, som väcker frågor kring säkerheten i dagens digitala landskap.

Enligt Hongkongs polis uppstod bedrägeriet när finansarbetaren blev kallad till ett videomöte som verkade vara en vanlig arbetskonferens. Personen på andra sidan skärmen såg ut att vara företagets ekonomichef, men i själva verket var denne en illusion skapad av avancerad deepfake-teknologi. De andra "kollegorna" som deltog i mötet var också deepfakes och denna skickliga maskering fick finansarbetaren att tro att mötet var äkta.

Vad är deepfake och hur kan det användas?

Deepfake är en typ av artificiell intelligens (AI) som kan skapa extremt realistiska falska bilder eller videor genom att manipulera befintligt material. I detta fall hade bedragarna använt deepfake för att simulera både utseendet och rösterna hos ekonomichefen och kollegorna, vilket gjorde det nästan omöjligt för finansarbetaren att upptäcka bluffen under videomötet.

Enligt senior superintendent Baron Chan Shun-ching började finansarbetaren ana oråd när han först fick ett meddelande som påstods vara från företagets ekonomichef i Storbritannien. Meddelandet beskrev ett behov av en hemlig transaktion, vilket väckte misstankar om att det kunde röra sig om ett phishingförsök. När finansmannen sedan deltog i videomötet och såg vad som verkade vara sina riktiga kollegor, avfärdade han sina misstankar och följde bedragarnas instruktioner.

Konsekvenserna av bedrägeriet

Bedrägeriet upptäcktes först efteråt när finansarbetaren kontrollerade transaktionen med företagets huvudkontor, men då hade redan en enorm summa pengar försvunnit. Detta är bara ett av många exempel på hur bedragare i ökad utsträckning använder sig av deepfake-teknik för att lura människor och företag på stora summor pengar.

Hongkongs polis har gripit sex personer kopplade till liknande bedrägerier och undersöker flera andra fall där deepfakes använts för att bedra ansiktsigenkänningssystem och manipulera identitetsbevis.

Skydda dig mot bedrägerier

Medan tekniken utvecklas och blir mer avancerad, måste också vår medvetenhet och försiktighet öka. Deepfake-bedrägeriet som drabbade finansarbetaren exemplifierar varför vi måste vara vaksamma, särskilt när vid interaktioner i den digitala världen. När det gäller bedrägeriskydd spelar Tryggsams heltäckande Kreditbevakning med ID-skydd en avgörande roll. Genom livebevakning av ditt personnummer och SMS i realtid vid ökad bedrägeririsk kan du agera snabbt och med ett samtal till spärrlinjen stoppa bedragaren i ett tidigt skede. Tryggsams Kreditbevakningstjänst ser till att du är säker från luriga bedragare, dygnet runt alla dagar.

Sumair Syed

Presskontakt Operativ chef
Wulf Hedlund

Presskontakt Content Creator

Smarta tjänster för din vardagssäkerhet

Tryggsam grundades 2013, med målet att göra vardagen tryggare för människor. Det var nyfikenhet och innovation som satte oss på kartan. Idag är drivkraften att ge fler en enkel helhetslösning för bevakning av sina personuppgifter. Samma kraft driver oss idag - att skapa smarta lösningar för en trygg vardag.

Tryggsam

Hästholmsvägen 28