Vartannat barn lever farligt i trafiken på grund av gamla reflexer

Av alla trafikolyckor där gående är inblandade sker 40 procent när det är mörkt.[1] Att bära reflex kan därför fungera som en enkel livförsäkring - men det gäller att reflexerna inte är för gamla. Normal livslängd för reflexer är tre år, men redan efter ett år kan de ha tappat väsentligt i reflektionsförmåga. I Barnolycksfallsfondens undersökning bland 515 barnfamiljer uppger 49 procent av föräldrarna att deras barn bär reflexer som är mer än ett år gamla.

Sex procent av föräldrarna svarar att barnen bär reflexer som är tre år eller äldre, och bland barn i 11-15-årsåldern är den siffran hela 12 procent. Dessutom visar undersökningen att 11-15-åringarna oftare än yngre barn inte bär reflexer alls - hela tio procent går utan reflexer i denna åldersgrupp. Det är också äldre barn, 10-12 år, som är överrepresenterade i dödsstatistiken över trafikolyckor.[2]

- Det är klart oroande att barnen kanske går oskyddade utan att föräldrarna vet det. Risken att skadas i trafiken ökar i takt med att höstmörkret infinner sig, och att använda reflexer på rätt sätt är ett enkelt sätt att minska risken för olyckor, säger Björn Sporrong, styrelseledamot i Barnolycksfallsfonden och barnförsäkringsexpert på Trygg-Hansa.

Barn mellan 0-5 år är oftast utrustade med fastsydda reflexer på kläderna medan barn mellan 6-10 år oftare bär reflexband och reflexväst, enligt undersökningen. Ungefär hälften av barnen använder oftast reflexer i form av hårda brickor. Det är också den typen av reflex som reflekterar ljus allra bäst.

Öka säkerheten för ditt barn - hämta nya reflexer

Morgonen den 24 oktober delar Trygg-Hansas personal och ledning ut reflexer på stan på flera orter i Sverige (Stockholm, Göteborg, Malmö, Sundsvall, Växjö, Umeå och Uppsala) för att uppmärksamma Barnolycksfallsfondens arbete. Du känner igen dem på Trygg-Hansas reflexvästar som de kommer att bära. Passa på att öka trafiksäkerheten för dig själv och ditt barn genom att hämta nya reflexer!

Tips för att synas bättre i trafiken:

• Använd alltid reflex i mörker, regn eller dimma - men se till så att den inte är för gammal. Tänk på att du syns mycket dåligt även då du går på en gata med gatubelysning.
  • Generellt gäller att hårda reflexer som hänger i ett snöre syns bäst i mörkret, många mjuka reflexer klarar inte Sveriges Tekniska Forskningsinstituts krav på reflektionsförmåga.
  • Kontrollera din reflex för att vara säker på hur du syns i mörkret genom att hänga upp den gamla reflexen och en ny reflex i ögonhöjd ett mörkt rum. Lys på reflexerna med en ficklampa från ca fyra meters avstånd. Om den gamla reflexen tydligt syns sämre än den nya är det dags att byta ut den.
  • Skaffa flera reflexer och byt dem vid varje mörkersäsong.
  • Bäst syns reflexerna om de sitter lågt och är i rörelse. Att placera reflexer långt ner på benet eller på armen är därför bra.
  • När du köper reflexer, kontrollera att den är SIS-märkt (svensk standard) eller CE-märkt (europeisk standard).

Malou Sjörin, presschef. Telefon: 070-168 20 32

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på runt tio miljarder kronor. Våra cirka 2 000 medarbetare finns på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder ett flertal privatförsäkringar som till exempel hemförsäkring, bilförsäkring och sjuk- och olycksfallsförsäkring och är marknadsledande inom barnförsäkringar. Trygg-Hansa ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. För mer information: www.trygghansa.se

Om Barnolycksfallsfonden
Barnolycksfallsfonden bildades 2007 av försäkringsbolaget Trygg-Hansa och Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Grundarnas ambition är att fonden genom forskning och informationsspridning ska bidra till att dels förebygga och minska antalet barnolycksfall, dels förbättra vården för de barn som skadar sig. Stiftelsen har ett 90-konto för att samla in pengar till fonden, pg 900136-3. Besök hemsidan på www.barnolycksfallsfonden.se