Trygg-Hansa/Codan redovisar starkt resultat trots hårda väderförhållanden

• Nettopremieinkomsterna ökade med 3 % till 1 724 MGBP (19 168 MSEK)
  • Underwritingresultatet för Skandinavien uppgick till 254 MGBP (2 824 MSEK)*
  • Totalkostnadsprocenten (COR) uppgick till 85,4 %, enligt brittisk tillämpning av de internationella redovisningsprinciperna IFRS

Trygg-Hansa/Codan fortsatte att utvecklas positivt under 2010. Nettopremieinkomsterna ökade med 3 % till 1 724 MGBP (19 168 MSEK) (en ökning med 1 % i fasta valutakurser), med god tillväxt inom privatförsäkringar vilket uppvägde en minskad riskexponering inom företagsförsäkringar.

Det skandinaviska underwritingresultatet uppgick till 254 MGBP (2 824 MSEK) och totalkostnadsprocenten (COR) förbättrades med 0,8 procentenheter till 85,4 %, med ett starkt resultat för privata motor- och olycksfallsförsäkringar, samt sjukvårds- och fastighetsförsäkringar.

Dessa resultat uppnåddes trots det faktum att Skandinavien drabbades av hårt vinterväder i början och slutet av året. Effekterna av den kalla väderleken ligger omkring 17 MGBP (190 MSEK) över normala nivåer med skadekostnaderna jämnt fördelade mellan privat- och företagsförsäkringar, främst till följd av ett ökat antal motorskador och brustna vattenledningar.

Inom privatförsäkringar ökade nettopremieinkomsterna med 7 % till 1 007 MGBP (11 199 MSEK) (en ökning med 4 % i fasta valutakurser) med god tillväxt i Norge, för olycksfallsförsäkringar i Sverige samt för hus- och hemförsäkringar i hela regionen.

Nettopremieinkomsterna för företagsförsäkringar minskade med 1 % till 717 MGBP (7 969 MSEK) (en minskning med 2 % i fasta valutakurser), med stark tillväxt inom förnyelsebar energi och i Norge, vilket uppvägdes av effekterna av en minskad riskexponering inom övriga affärsområden. Integreringen av Sveland Sakförsäkringar och förnyelserätterna till TrygVestas nordiska marinportfölj fortlöper bra.

Mike Holliday-Williams, koncernchef för Trygg-Hansa Försäkrings AB/Codan A/S säger i en kommentar:
- Trots extrema väderförhållanden och tuffa marknadsförhållanden uppnådde vi ett riktigt bra resultat 2010. Vi har en robust nordisk strategi och fortsätter att fokusera på lönsam tillväxt. Vi är väl positionerade för att kunna fortsätta att leverera starka resultat under kommande år.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Malou Sjörin, nordisk externkommunikationschef på Trygg-Hansa. Telefon: 070 168 20 32.

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår idag i en av nordens största skadeförsäkringskoncerner; Försäkringsgruppen Codan/Trygg-Hansa. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.