Trygg-Hansa avyttrar Tre Kronor till Folksam

Trygg-Hansa säljer sin del av Tre Kronor, som levererar bankassuranstjänster till Swedbank. Köpare är Folksam. Tre Kronor startades 2006 och drivs som ett pilotprojekt i samarbete med norska Sparebank 1 Gruppen för att erbjuda Swedbank bankassurans. Bolaget, som idag ägs till 51 procent av Codan-ägda Trygg-Hansa och 49 procent av Sparebank 1 Skadeforsikring, säljs i sin helhet till Folksam. – Tre Kronor kommer att drivas vidare i Folksams regi. För att säkra att kunderna fortsätter att vara nöjda och att verksamheten upprätthålls kommer Trygg-Hansa att fortsätta leverera administrativa tjänster till Tre Kronor under en övergångsperiod, säger Johan Hedensiö, chef för Strategi, marknad och kommunikation på Trygg-Hansa. – Vi är mycket nöjda att samarbetet med Swedbank kan fortsätta utan de störningar som skulle uppstått ifall vi varit tvungna att bygga upp verksamheten från grunden, säger Sari Zander tillträdande vd för Tre Kronor. För mer information vänligen kontakta: Johan Hedensiö, chef Strategi, marknad och kommunikation på Trygg-Hansa. Telefon: 08-693 3180, mobil: 070- 575 3180 Malou Sjörin, presschef Trygg-Hansa. Telefon: 08-693 1080, mobil: 070-274 1038 Om Tre kronor försäkring AB Tre Kronor Försäkring AB är ett nordiskt samarbete med Sparebank 1 Gruppen för att erbjuda försäkrings­produkter och utföra skadehantering för Swedbanks räkning. Om Trygg-Hansa Trygg-Hansa är ett av Sveriges största sakförsäkringsbolag med en årspremievolym på över nio miljarder SEK. Trygg-Hansa är ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen Royal & SunAlliance. Trygg-Hansa bedriver även verksamhet i Norge och har cirka 2000 anställda medarbetare. Läs mer på www.trygghansa.se. Om Folksam Folksam är ett försäkringsbolag med ett stort utbud av försäkringar, spar- och lånemöjligheter för alla behov. Varannan svensk, vartannat hem, var fjärde bil och nittio procent av alla som idrottar är försäkrade genom Folksam. Den kunskap vi får använder vi för att på lång sikt öka trafiksäkerheten, bidra till människors hälsa och minska miljöpåverkan. Folksam grundades 1908 och har kontor i hela Sverige. Läs gärna mer på www.folksam.se