Svenskar och norrmän källsorterar, danskar släcker lampan

Hela 72 procent av svenskarna källsorterar sitt avfall. Detta enligt Trygg-Hansa som har undersökt vad vi i Norden gör för att skona miljön i vardagen. Både svenskar och norrmän källsorterar helst, medan man i Danmark hellre släcker lampor och snålar på vattnet.

I Sverige vill vi inte välja bort flygresan för miljöns skull, endast var tionde svensk undviker att flyga på semestern eller betalar för att klimatkompensera sin flygresa. Inte heller vill vi betala för ekologiska kläder i någon stor utsträckning, bara 9 procent köper miljövänliga kläder för att skona miljön. Men källsorterar gör vi och det är barnfamiljer som går i främsta ledet, av dem som har barn mellan 10-14 år källsorterar hela 84 procent. Våra norska grannar tänker likadant som oss i Sverige och 75 procent av norrmännen sorterar sitt avfall.

– Det känns handfast att källsortera och återvinna och man ser ju resultatet direkt på mängden sopor hemma, säger Johan Eriksson, CSR-ansvarig på Trygg-Hansa. Intresset för källsortering väcks dessutom långt ner i åldrarna nu när många förskolor har kompost.

Danskar prioriterar annorlunda, där väljer man helst att skona miljön genom att minska förbrukningen av värme, vatten och el i hemmet, exempelvis genom att stänga av stand-by-funktionerna på elektronisk utrustning och att tvätta kläder vid lägre temperaturer. 66 procent av danskarna uppgav att de gör detta för att skona miljön, och källsortering kom på andra plats med 57 procent.

Dubbelt så många kan i framtiden tänka sig att välja bort flygresor

Det är få som väljer bort flygresan för att skona miljön i Norden. Var tionde svensk (12 procent) väljer ett miljövänligare alternativ än flyget till semesterresan eller betalar för att klimatkompensera flyresan. I Norge är motsvarande siffra ännu lägre (6 procent) och i Danmark endast 3 procent.

Var femte svensk kan ändå tänka sig att i framtiden välja ett mer miljövänligt färdsätt framför flyget, exempelvis tåg, eller betala för att kompensera utsläppen för att skona miljön.

– Det är positivt att nästan dubbelt så många som i dag kan tänka sig att skippa flygresan för miljöns skull, säger Barbara Evaeus, klimatkommunikatör på Världsnaturfonden WWF. Medvetenheten är ett bra första steg som nu måste omsättas i handling. Vi och våra nordiska grannar gör redan mycket i vardagen, men beslutsamhet från våra politiker i klimatfrågan är nödvändig om samhället ska kunna utvecklas på ett hållbart sätt.

Kvinnor mer benägna att släcka lampan än män
Drygt hälften av svenskarna (49 procent) har minskat förbrukningen av el, vatten och värme i hemmet. Detta exempelvis genom att stänga av stand-by-funktionerna på elektronisk utrustning och tvätta kläder vid lägre temperaturer. 60 procent av kvinnorna uppgav att de vidtog dessa åtgärder för att skona miljön mot endast 39 procent av männen.

Att exempelvis släcka lampor och undvika stand-by-läge på TV:n och andra elektroniska apparater kan minska koldioxidutsläppen med cirka 80 kilo per person och år*. Dessutom kan man själv spara pengar, till exempel genom att minska duschtiden från en kvart till fem minuter per person och dag kan en familj på fyra personer spara cirka 2 000 kronor per år.**

– Många kanske tänker att det inte spelar någon roll vad den enskilda individen gör, men med små insatser kan man ändå göra skillnad, säger Johan Eriksson. 2000 kronor motsvarar ungefär vad en familj på fyra personer spenderar på kläder och skor på en månad, så att spara på miljön gynnar även plånboken.

*Källa: http://www.wwf.se/v/klimat/1165326-tio-tips-for-klimatet-huvudsida-hemmet

**Källa: http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tips-pa-hur-du-spar-energi--/Tvatt-disk-och-dusch--/ samt aktuella elpriser.

Om undersökningen:
Trygg-Hansa har under april 2010 låtit intervjua 1020 personer i Sverige, 1027 personer i Danmark och 1006 personer i Norge med hjälp av marknadsundersökningsföretaget YouGov.

Johan Eriksson, CSR-ansvarig på Trygg-Hansa. Telefon: 0752-43 24 57.
E-post: johan.eriksson@trygghansa.se

Barbara Evaeus, klimatkommunikatör på Världsnaturfonden WWF, Telefon: 070-39 39 030
E-post: barbara.evaeus@wwf.se

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår idag i en av nordens största skadeförsäkringskoncerner; Försäkringsgruppen Codan/Trygg-Hansa. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.

Maria Ankarcrona

Presskontakt Kommunikationschef 070-1682137