Starkt första halvår för Trygg-Hansa/Codan

• Nettopremieinkomsterna i Skandinavien för årets första sex månader ökade med
    1 %* till 8 773 miljoner DKK (11 567 miljoner SEK), (ned med 1 % i konstant valutakurs) jämfört med samma period 2009
  • Underwritingresultatet på 1 092 MDKK (1 440 MSEK) under det första halvåret 2010 är 22 % * bättre jämfört med förra året
  • Combined operating ratio (COR) var 82,8% enligt IFRS-standard (COR var
    86,2 % under motsvarande period 2009)

Trygg-Hansa/Codan tillkännager i dag sitt halvårsresultat för de första sex månaderna av 2010. Försäkringsbolaget levererar återigen ett starkt resultat och ökade nettopremierna med 1 % till 8 773 MDKK (11 567 MSEK) och förbättrade sitt underwritingresultat med 22 % till 1 092 MDKK (1 440 MSEK), samtidigt som COR förbättrades med 3,4 procentenheter till 82,8 %.

- Siffrorna för första halvåret 2010 visar att vi fortfarande kan leverera goda resultat, trots utmaningarna på marknaden och den extrema vinter vi har upplevt i alla de nordiska länderna, säger Rickard Gustafson, koncernchef för Trygg-Hansa/Codan.

Divisionen för privatförsäkringar levererade starkt och premierna ökade med 6 % till 4 751 MDKK (6 264 MSEK) (upp med 4 % i konstant växelkurs), vilket speglar en stark tillväxt inom olycksfallsförsäkringar, hemförsäkringar och i Norge.

Divisionen för företagsförsäkringar minskade nettopremierna med 4 % till 4 022 MDKK (5 303 MSEK) (ned med 6 % i kontant växelkurs), på grund av de fortsatta effekterna av den ekonomiska nedgången.

- Sedan början av året har vi breddat vår verksamhet och ökat vår distributionskraft. Vi har förvärvat rätten till nytecknandet av TrygVestas nordiska marinportfölj för att ytterligare stärka vår ställning på den marina marknaden här i Skandinavien. Vi har också förvärvat Sveland Sakförsäkringar, vilket kommer att stärka vår närvaro i södra Sverige och bidra till att utveckla bankdistributionen av våra produkter, säger Rickard Gustafson.

* Den procentuella tillväxten av nettopremierna och ökningen av underwritingresultatet visas som en procentuell ökning i GBP. Trygg-Hansa/Codan rapporterar i GBP eftersom bolaget är en del av RSA Group, en internationell försäkringsgivare som är noterat på Londonbörsen.

• Underwritingresultatet består av nettopremieintäkter minus ersättningar och omkostnader.
  • Combined operating ratio beräknas som summan av nettoersättningsprocenten (mätt i förhållande till intjänade premier) och nettoomkostnadsprocenten (mätt i förhållande till tecknad premie).

För tabell med ytterligare finansiell information, vänligen se bifogat pdf-dokument.