Småföretagare har samma tilltro till den egna tillväxten idag som före krisen

43 procent av Sveriges småföretagare anger i Trygg-Hansas senaste småföretagar-undersökning att de fortfarande tror att de kommer att växa. Men osäkerheten inför Sveriges tillväxt är stor då hela 27 procent tror att den totalt sett kommer att minska.

I augusti 2008, innan finanskrisen slog till på allvar i Sverige, genomförde Trygg-Hansa en undersökning bland svenska småföretagare som visade att 44 procent trodde att deras företag skulle växa under 2009. Trygg-Hansas nya undersökning från maj 2009 visar att siffran står sig. 43 procent tror fortfarande att de kommer att växa under 2009. 37 procent tror att deras tillväxt kommer att vara oförändrad, medan 12 procent av de tillfrågade tror att deras verksamhet kommer minska eller upphöra.

- Det är skönt att majoriteten av våra svenska småföretagare fortfarande tror att de kommer att växa, trots den finansiella oron. Men det är samtidigt oroande att hela 12 procent av småföretagarna tror att verksamheten kommer att minska eller till och med läggas ned, säger Catarina Boijort, chef för småföretagarförsäkringar på Trygg-Hansa.

Ökad framtidstro i Västsverige trots kris
Småföretagare i Västsverige visar störst tilltro till Sveriges tillväxt. Drygt 50 procent gav dessutom positiva svar om sin egen tillväxt, vilket är en uppgång med över 10 procent sedan undersökningen i augusti 2008.

Sydsverige utmärker sig med sämre tilltro
Lägst tillväxtpotential för Sverige ser småföretagarna i Sydsverige med 19 procent och småföretagare där har även en minskad tro på den egna tillväxten. I augusti 2008 svarade 47 procent att de trodde att deras företag skulle växa, medan endast 40 procent tror det idag.

Unga småföretagare mer optimistiska
Klart mest optimistiska är den yngsta kategorin småföretagare, de mellan 18-29 år. Bland dem tror hela 45 procent av de tillfrågade att tillväxten i Sverige kommer att öka under 2009, medan endast 19 procent av småföretagarna mellan 30-39 år håller med.

Män mer pessimistiska till Sveriges tillväxt
Vad gäller den svenska tillväxten tror 33 procent av de manliga småföretagarna att tillväxten i Sverige kommer att minska under 2009, medan samma siffra för kvinnor endast är 21 procent. Andelen kvinnliga småföretagarna som ser positivt på det egna företagets tillväxt har ökat från 40 till 44 procent, medan andelen positiva manliga småföretagare minskat från 46 till 42 procent.

Om undersökningen
Småföretagarundersökningen är baserad på en webbenkät till 300 småföretagare i hela Sverige och genomfördes av Wilke Research mellan den 29 april - 6 maj 2009.

Johan Eriksson, presskontakt. Telefon: +46701 682 872. Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se