Så skyddar du barnen från de vanligaste sommarolyckorna - Tipsen som kan rädda sommaren

Sommaren är en aktiv tid, inte minst för barnen. Dessvärre innebär det också att antalet olyckor med barn inblandade också ökar under sommaren. De flesta olyckorna inträffar utomhus i samband med lek. Trygg-Hansas barnexpert, Björn Sporrong, presenterar här de vanligaste sommarolyckorna och ett antal tips som minimerar riskerna och kan rädda sommaren. Skrubbade knän hör sommaren till, men dessvärre inträffar varje år flera allvarliga olyckor där barn är inblandade. De vanligaste olyckorna som orsakar skada hos barn är olyckor i samband med lek, cykling, idrott och sport. Många av dessa hade inte behövt inträffa. Utifrån statistik över de vanligaste olyckorna har Trygg-Hansa sammanställt tipsen som minimerar riskerna och räddar sommaren. – Vi lever på ett annat sätt under sommaren vilket också innebär nya risker och dessvärre även nya typer av olycksfall och skador. Men genom att följa några enkla råd kan man enkel minska riskerna att drabbas av någon av de vanligaste sommarolyckorna, säger Björn Sporrong, produktchef barnförsäkringar, Trygg-Hansa. Svenska barn har ett gott försäkringsskydd Idag är cirka 70 procent av alla barn i Sverige försäkrade. Det är den högsta siffran i världen. Trots att det sociala skyddsnätet är likvärdigt hos t ex våra nordiska grannar har svenska barn i större utsträckning ett skydd vid olyckor och sjukdomar. Ett skydd som kan visas vara avgörande om olyckan är framme. – Eftersom de flesta sommarolyckorna inträffar utomhus är det viktigt att som förälder hålla barnen under uppsikt och titta till dem då och då. Att ha en första-hjälpen låda hemma är en billig extraförsäkring om någonting skulle inträffa, säger Björn Sporrong. Vanligaste sommarolyckor för barn · Cykelolyckor · Fall från träd eller klätterställningar · Trafikskador · Vrickningar, stukningar och benbrott · Bett och stick Att tänka på som förälder · Håll barnen under uppsikt · Lämna aldrig barn ensamma vid vatten · Lägg bort gräsklippare, trimmers och häcksaxar efter användning · Låt inte verktyg ligga framme i samband med sommarrenoveringen · Tala med dina barn om vilka risker som finns och hur de kan skydda sig · Ha en första-hjälpen låda i hemmet/sommarstugan · Använda alltid flytväst på sjön · Använd alltid cykelhjälm (med hakband som löser ut vid belastning) · Låt inte tändstickor och tändvätska stå framme vid grillen Källa: Trygg-Hansa För ytterligare information vänligen kontakta: Björn Sporrong, produktansvarig barnförsäkringar Trygg-Hansa, Telefon: 08-693 36 98, mobil: 070-210 10 34 Malou Sjörin, presschef Trygg-Hansa. Telefon: 08-693 10 80, mobil: 0733-92 77 67 Trygg-Hansa är ett av Sveriges största sakförsäkringsbolag med en årspremievolym på över nio miljarder SEK. Trygg-Hansa är ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen Royal & SunAlliance. Trygg-Hansa bedriver även verksamhet i Norge och har cirka 2 000 anställda medarbetare.