Så blir studentkortegen ett minne för livet - Tipsen som gör att du slipper onödig ”flaksmälla”

I dagarna pyntas många flak som ska föra triumferande studenter genom Sveriges städer. Dessvärre sker varje år olyckor i samband med dessa studentkorteger. En av de vanligaste olyckorna är att passagerare faller över räcket på flaket och skadas. För att minimerar riskerna har Trygg-Hansa sammanställt en lista med vad man bör tänka på för att studentdagen och kortegerna ska bli så lyckade och minnesvärda som möjligt. Varje år sker tyvärr ett antal olyckor i samband med studentkortegerna. Genom att se till så att man uppfyller de regler som Vägverket har kommunicerat kring detta (på Vägverkets hemsida – www.vv.se - finns både regler och tips som gör firandet säkrare) och genom att säkerställa att fordonet har trafikförsäkring så minimerar man riskerna med resan. – Studentdagen är någonting som de flesta människor minns med glädje även om det ligger många år tillbaka i tiden. Att åka fram på ett flak och fira de avslutade studierna är självklart någonting som man måste kunna göra och genom att tänka på några få enkla saker så kan man också se till att minnet blir så ljust och fint som alla önskar, säger Catarina Boijort, Chef för Kunderbjudanden, Trygg-Hansa. Vad säger försäkringen? Att köra ett studentflak är att jämföra med att framföra vilket trafikfordon som helst. Om någonting skulle inträffa gäller därför den vanliga trafikförsäkringen förutsatt att fordonet är rätt försäkrat. Alla eventuella personskador ersätts inom ramen för trafikförsäkringen. Det innebär att om det mot förmodan skulle hända någonting så är såväl chauffören som passagerarna skyddade. När man planerar en studentkortege ska man alltid kontakta polisen för att se vad som gäller i den egna kommunen och informera polisen om var och när man tänker köra. På så sätt kan polisen säkerställa att inga trafikproblem uppkommer. Självklart ska själva arrangemanget också ske under säkra former. Nedan listas ett antal punkter att tänka på. Att tänka på vid färd på flak · Lasta inte för många personer på varje flak. · Att släpets räcken håller för tryck (höjden bör vara minst 110 cm). · Flaket bör ha fasta bänkar med sittplats för alla passagerare. · Att man inte får köra snabbare än 20 km/tim. · Att en ”flakvärd”, som inte själv är med och firar, kan vara till hjälp under färden och öka tryggheten. · Att fordonet måste vara rätt försäkrat (ha en trafikförsäkring). Att tänka på för dig som färdas på flaket: · Se till att hålla i dig ordentligt. · Allra säkrast är du om du sitter ner. · Håll koll på dina kamrater och hjälps åt. · Håll koll på omgivningen och se upp för föremål som kan dyka upp (skyltar, grenar osv.). · Alkohol försämrar omdömet. · Känns räcket ostadigt – larma föraren. · Se till så att ni kan kommunicera obehindrat med föraren (om några problem skulle uppstå). · Undvik att alla samlas på samma sida av flaket. Källa: Trygg-Hansa & Vägverket För ytterligare information vänligen kontakta: Malou Sjörin, presschef Trygg-Hansa. Telefon: 08-693 10 80, mobil: 070-274 10 38 Trygg-Hansa är ett av Sveriges största sakförsäkringsbolag med en årspremievolym på över nio miljarder SEK. Trygg-Hansa är ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen Royal & SunAlliance. Trygg-Hansa bedriver även verksamhet i Norge och har cirka 2 000 anställda medarbetare.