Nu får 40 000 barn chansen att lära sig simma

Förra året drunknade fler barn än det gjort på över ett decennium. Som ett led i att nå nollvisionen att inget barn ska drunkna startar även i år 400 sommarsimskolor runt om i landet. Målet är att 40 000 barn ska hitta dit och lära sig vattenvana, olika simsätt och livräddning. För att inspirera fler att vilja gå i sommarsimskola har Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet i år tagit hjälp av den populära fisken Doris.

Förra årets dystra statistik har fått Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet att kraftsamla. Men att utöka verksamheten och gå från dryga 20 000 simskoleplatser till 40 000 har inte varit helt enkelt. Inför sommaren fanns en akut brist på simlärare och för att möjliggöra fler simskoleplatser så har man under våren rekryterat och utbildat nya simlärare.

- Vi har under våren utbildat 40 simlärare som är utspridda över landet. Det betyder att vi också kommer få sommarsimskolor på nya platser i år, och att vi når fler barn. Att tidigt få lära sig simma i öppet vatten är en mycket viktig kunskap som räddar liv. Vi har en nollvision när det gäller barndrunkningar och därför är den satsning vi nu gör väldigt, väldigt viktig och nödvändig, säger Karin Brand, Generalsekreterare, Svenska Livräddningssällskapet.

Det är alltid viktigt att hålla uppsikt över barnen i eller vid vatten oavsett om barnen är simkunniga eller inte. En ny undersökning som genomförts av Novus på uppdrag av Trygg-Hansa visar att 77 % anser att den viktigaste säkerhetsåtgärden är att man själv eller att en annan vuxen har uppsikt över barnet. 12 år är den åldern då flest föräldrar skulle låta sitt barn gå och bada i sjö, hav eller pool utan sällskap av vuxen.

Drunkning är den vanligaste dödsolyckan bland barn i åldern 1 till 6 år. Och 70 % av drunkningsolyckorna sker innan barnet ens lärt sig simma. Under 2015 drunknade tretton barn under 19 år enligt statistik från Svenska Livräddningssällskapet. Det är det högsta antalet sedan 2002 då fjorton barn omkom. Sammanställningen över antalet drunknade har visat på en långsiktig minskning och förra årets många drunkningsolyckor bland barn, bryter en annars positiv trend.

- Simkunnighet i kombination med vuxnas uppmärksamhet och tillsyn är det viktigaste för att öka vattensäkerheten och minska drunkningsolyckorna bland barn. Simskolorna är en viktig del där barnen får övning i öppet vatten som ofta är kallt och mörkt.I år har vi en förhoppning om att kunna fördubbla antalet barn i sommarsimskolorna från dryga 20 000 till 40 000 deltagare, säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

Nytt för i år är att familjens favorit ”Doris”, känd från succéfilmen Hitta Nemo, kommer att vara del av simskolorna. Och hennes närvaro kommer att märkas på flera olika sätt. Karaktären har bland annat fått ett simmärke uppkallat efter sig, ett så kallat Doris-märke som barnen kan göra sig förtjänta av genom att klara vissa övningar.

Generellt har simkunnigheten bland barn och unga har förbättrats på senare år. Den nya undersökningen visar att vartannat barn i åldrarna 5-12 år har lärt sig simma i simskola. 3 av 10 föräldrar (29 %) har varit med eller hört talas om barn i sin närhet som varit nära att drunkna.

Sommarens simskolor pågår fram till skolstart, läs mer här

Vi uppmanar vuxna att testa sin simkunnighet i samband med att ditt barn går på sommarsimskolor, läs mer här

Simkunnighet, barn 5-12 år,
statistik från undersökningen

• 1 av 10 (8 %) barn mellan 5-12 år har inte börjat lära sig simma
  • Vartannat (51 %) barn 5-12 år har lärt sig simma i simskola
  • 12 år är den åldern flest skulle låta sitt barn gå och bada utan sällskap av vuxen
  • De som är födda 2004 eller tidigare har oftare lärt sig simma på simskola (55 %)
  • 9 av 10 (90 %) ser alltid till att barnet har flytväst när man åker båt
  • 3 av 10 föräldrar (29 %) har varit med eller hört talas om barn i sin närhet som varit nära att drunkna.
  • Fler män (20 %) än kvinnor (13 %) skulle låta barn som är 10 år gå och bada i sjö, hav eller pool utan sällskap av vuxen.

Om undersökningen:
Undersökningen har genomförts av undersökningsföretaget Novus, på uppdrag av Trygg-Hansa.
Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år som har barn i åldern 5-12. Totalt har 1059 intervjuer genomförts under perioden 3 till 12 maj 2016. Deltagarfrekvens 64 %. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

För mer information, kontakta gärna:

Alexandra Gahnström, Barnens försäkringsexpert, Trygg-Hansa
Telefon: 070 168 35 72, mejl: alexandra.gahnstrom@trygghansa.se

Karin Brand, Generalsekreterare, Svenska Livräddningssällskapet
Telefon: 08-120 102 44 eller 076 941 14 64, mejl: karin.brand@sls.a.se

Trygg-Hansa har runt 1700 medarbetare på 30 orter i landet och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/Trygg-Hansa.

Om Svenska Livräddningssällskapet
Svenska Livräddningssällskapet är en ideell organisation som har som ändamål att främja allmän simkunnighet, att verka för utbredd kunnighet i livräddning och att propagera för säkerhet vid all verksamhet i anslutning till vatten och isar. Kunskap räddar liv. Därför är vattenkunskap centralt i vårt arbete för att minska antal drunknade. Genom att förmedla vattenkunskap ska vi nå vår vision; NOLL drunknade.

Vi består av 24 självständiga regionförbund, 16 lokalföreningar och en riksorganisation. Vi ingår i ILS - International Lifesaving Federation, som är en paraplyorganisation för alla livräddningsorganisationer världen över. Läs mer om oss på: www.svenskalivraddningssallskapet.se eller www.facebook.com/svenskalivräddningssällskapet.