Norrmän syns bättre än svenskar på vintern

- danskarna sämst i Norden på att använda reflexer

Trygg-Hansas nordiska undersökning om reflexanvändning visar att alarmerande få i de nordiska länderna är synliga i vintermörkret eftersom de antingen inte använder reflexer, använder dem felaktigt eller använder gamla uttjänta reflexer. 6 av 10 svenskar använder reflexer, medan man i Danmark är sämst i Norden på att använda reflexer där så få som 3 av 10 bär reflex.

Under 2008 omkom cirka 420 personer i trafiken, en stor minskning från föregående år enligt Vägverket. Trots minskningen orsakar fortfarande trafiken många dödsfall och under de mörka vintermånaderna är gångtrafikanter extra utsatta på eftersom de syns dåligt. Antalet dödade gång- och cykeltrafikanter skulle minska med en ökad reflexanvändning.

Trygg-Hansas nordiska reflexundersökning visar att bara 6 av 10 svenskar använder reflexer när de är ute i vintermörkret. I Danmark är siffrorna alarmerande där så få som 3 av 10 använder reflexer. Norrmännen är flitigast vad gäller reflexanvändningen där 7 av 10 bär reflexer.

- Att använda reflexer kan vara skillnaden mellan liv och död för gång- och cykeltrafikanter, säger Malou Sjörin, presschef på Trygg-Hansa. Reflexer ökar synligheten avsevärt för bil-, buss- och lastbilsförare. Om du bär reflexer så ser ett fordon med halvljus dig redan på 125 meters avstånd, och utan reflexer syns du inte förrän fordonet är cirka 20-30 meter från dig. Det är avgörande för om bilen hinner bromsa in eller inte om den har hög fart.

Gamla reflexer skyddar inte
Trygg-Hansa rekommenderar att man byter reflexer varje år eftersom den redan efter ett år har förlorat en stor del av sin reflektion. Endast 43 procent av svenskarna anger att deras reflexer är mindre än ett år gamla. Svenskarna har dock nyare reflexer än våra grannar i Norge och Danmark. I Norge är 69 procent av reflexerna äldre än ett år, med Danmark återigen i botten med hela 77 procent.

Kvinnor bättre än män
Undersökningen visar att kvinnor i Sverige är mycket bättre än män på att använda reflexer. Av de svenska kvinnorna använder 67 procent reflex, emedan inte ens hälften (49 procent) av de svenska männen gör det. Men den allra mest utsatta gruppen i Sverige är ungdomar mellan 16 och 29 år. Av dem använder endast 4 av 10 reflex.

Undersökningen genomfördes i Sverige, Danmark och Norge under november månad 2008 och totalt intervjuades 2 524 personer.

Malou Sjörin, presschef. Telefon:  +46 70 168 20 32 .
Mejl: malou.sjorin@trygghansa.se