Kraftig ökning av hushållsbränder under december - Bränderna ökar med 53 % och kostar 12 Mkr

I decembermörkret ökar antalet hushållsbränder dramatiskt. Försäkringsbolaget Trygg-Hansa registrerade 148 bränder under december 2006, en kraftig ökning mot månadsgenomsnittet 97 bränder. Men det finns många sätt att skydda sig. Trygg-Hansa har nio goda råd för att undvika att levande ljus orsakar brand. I adventstider utgör levande ljus en verklig brandfara. Enligt Trygg-Hansas besiktningsmän är brandtillbud i adventsljusstakar extra vanliga runt andra advent. Då har de första ljusen redan brunnit ner ett stycke samtidigt som vaksamheten blivit mindre. Det räcker med en kortare glömska för att branden ska vara ett faktum. Försäkringsbolaget Trygg-Hansa har svart på vitt att bränderna ökar under de mörkaste månaderna – under december inträffar omkring 53 % fler bränder än under en genomsnittlig månad. I juni 2006 inträffade 67 bränder och i december 148, enligt Trygg-Hansas skadestatistik. Totalt uppgick Trygg-Hansas skadekostnader för bränder till nästan 12 Mkr under december 2006. Och även om branden endast omfattar ett mindre materiellt värde så är varje enskild brand en katastrof som drabbar de berörda med chock och lämnar obehagliga minnen. - Många svenskar är alldeles för dåligt utrustade när det gäller till exempel brandvarnare och brandsläckare. Allt för många har gamla batterier i brandvarnaren och det är inte ovanligt att de till och med ligger i obruten förpackning i någon byrålåda, säger Catarina Boijort, chef för kunderbjudanden på Trygg-Hansa. Brandvarnare och kom-i-håg-lappar om att släcka brinnande ljus är bra tips på att öka säkerheten i huset eller lägenheten. Trygg-Hansa rekommenderar också att det bör finnas minst en brandvarnare på varje våning. Brandvarnarens övervakningsområde bör inte överstiga 60 kvadratmeter. Dessutom bör avståndet mellan två brandvarnare inte vara större än 12 meter. I Trygg-Hansas webbshop fick brandvarnare från 109 kr och koloxidvarnare från 229 kr. Brandsläckare och brandfiltar är också något som borde finnas i varje hem. - Koloxidvarnare som varnar för giftig, osynlig och luktfri koloxidgas borde finnas i alla hem och fritidshus som använder gas, fortsätter Catarina Boijort. Och en brandfilt är ett värdefullt komplement för små brandtillbud till exempel vid brand i kläder, stekpannor, på stekhällar och i sängar. Hushållsbränderna i sammanfattning: Antal hushållsbränder 2006 (exlusive åsknedslag och explosioner): 1165 st Genomsnitt: 97 st/månad Lägst antal: Juni med 67 bränder Högst antal: December med 148 bränder Total skadekostnad 2006: ca 130 MSEK Skadekostnad december 2006: 12 MSEK *Exklusive åsknedslag och explosioner För ytterligare information vänligen kontakta: Catarina Boijort, chef för kunderbjudanden, Trygg-Hansa 08-693 15 04, 070-528 45 04 Malou Sjörin, presschef. Telefon: 08-693 10 80, mobil: 073-392 77 67 Goda råd om levande ljus - Lämna aldrig tända ljus obevakade - Ett tänt ljus ska inte stå där det är dragigt eller där en fladdrande gardin kan nå det - Undvik att smycka ljusstakar med mossa eller lättantändliga ljusmanschetter - Låt inte ljusen brinna ner helt – använd gärna en ljussläckare som fäller ett lock över veken när ljuset brunnit ned - Somna inte ifrån levande ljus – tänk på att även värmeljus kan överhettas - Tända ljus måste stå stadigt i sina ljusstakar – det är viktigt att ljuset och ljusstaken har samma dimension - Placera inte flera ljus intill varandra – flera tända ljus som placeras alltför tätt kan antända varandra - Det är bättre att kväva ett levande ljus än att blåsa ut lågan - Var extra försiktig med levande ljus om du har barn och/eller husdjur i närheten Källa: Trygg-Hansa Om Trygg-Hansa Trygg-Hansa är ett av Sveriges största sakförsäkringsbolag med en årspremievolym på över nio miljarder SEK. Trygg-Hansa är ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen Royal & SunAlliance. Trygg-Hansa bedriver även verksamhet i Norge och har cirka 2 000 anställda medarbetare.