Huvudlöss drabbar vart fjärde barn - se upp inför skolstarten

Huvudlöss drabbar vart fjärde barn - se upp inför skolstarten

Vart fjärde barn har någon gång drabbats av huvudlöss enligt en undersökning från Trygg-Hansa. Störst risk råder i Skåne, Halland och Blekinge, där hela 36 procent av barnen har haft löss. Tvärt emot vad många tror finns det ingen koppling mellan dålig hygien och huvudlöss. Lusen lever inte på smuts, utan på blod.

Trygg-Hansas undersökning visar också att mindre än en femtedel av barnen i norra Sverige har haft löss samt att flickor drabbas mer än pojkar. Barn löper större risk att få löss än vuxna, eftersom lusen sprids från huvud till huvud och barn har mer kroppskontakt.

- För att förebygga spridning av löss bör föräldrar noggrant undersöka sina barns hår med hjälp av en luskam och hålla dem hemma från skola och förskola om de har löss, säger Björn Sporrong, expert inom barnförsäkringar på Trygg-Hansa.

Löss är relativt lätta att bli av med. Receptfria läkemedel finns att köpa på Apoteket, men man ska inte behandla i förebyggande syfte eftersom det ökar risken för resistens mot sådana läkemedel.

- Att tala om löss är ofta tabustämplat, bland annat på grund av den felaktiga uppfattningen att löss beror på dålig hygien. Men det är viktigt att ändå berätta om lössen på skolan eller dagiset för att minska spridningen och undvika att få tillbaka lössen, säger Björn Sporrong.

Trygg-Hansas råd till föräldrar

• Undersök barnens hår regelbundet med hjälp av en luskam. Kamma igenom håret över ett vitt papper.
  • Våga tala öppet om löss för att undvika vidare spridning.
  • Vid egenvård med hjälp av receptfria läkemedel - följ bruksanvisningen noga, då behandlingen skiljer sig beroende på läkemedel.
  • Använd luskam varje dag i 14 dagar efter behandlingen för att vara säker på att lössen försvunnit.
  • Kontakta din vårdcentral om barn under 2 år fått löss, då de eventuellt är för unga för att bli behandlade med lusmedel.

Fakta huvudlöss

• Huvudlöss kan varken hoppa eller flyga och överlever endast ett dygn bortanför hårbotten. Därför är det ovanligt att de sprids via till exempel kammar och mössor.
  • De kan upptäckas om man kammar igenom håret över ett vitt papper. Lössen faller ner på pappret och kan ses med blotta ögat.
  • Huvudlöss kan inte sköljas bort med vanligt vatten, utan särskilt läkemedel behövs.
  • Insekten är 2-4 millimeter långt och varken sprider eller orsakar några sjukdomar.
  • Förutom obehag ger lössen upphov till klåda som uppstår när de biter i huden för att suga blod.

Om undersökningen:

På Trygg-Hansas uppdrag genomförde Zapera 1 036 intervjuer bland svenska barnfamiljer med barn under 18 år i december 2008.

Malou Sjörin, presschef. Telefon: +46 70 168 20 32.

Mejl: malou.sjorin@trygghansa.se

Björn Sporrong, expert inom barnförsäkringar. Telefon: +46 70 168 27 99.

Mejl: bjorn.sporrong@trygghansa.se

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på runt tio miljarder kronor. Våra cirka 2 000 medarbetare finns på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder ett flertal privatförsäkringar som till exempel hemförsäkring, bilförsäkring och sjuk- och olycksfallsförsäkring och är marknadsledande inom barnförsäkringar. Trygg-Hansa ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. För mer information: www.trygghansa.se