Hundratals personer tappar sin mobiltelefon i toaletten varje år

Förstörd mobiltelefon är den vanligaste drulleskadan tätt följd av trasiga eller borttappade glasögon. Det visar en ny kartläggning av cirka 30 000 drulleskador från Trygg-Hansa.  Men få vet att de faktiskt får ersättning när de tappar mobilen i toaletten eller slarvar bort den på krogen.

Trygg-Hansa har analyserat de senaste tolv månadernas cirka 30 000 så kallade drulleskador. De tre vanligaste typerna av drulleskador är förstörda mobiltelefoner, glasögon och bärbara datorer som tillsammans utgör en klar majoritet av de analyserade skadorna. Få människor vet dock för vilka typer av drulleskador som försäkringen gäller.

- Ofta vet man som privatperson inte vad som går att få ersättning för och inte. Men har man en tilläggsförsäkring till sin hemförsäkring, en så kallad allrisk- eller ”drulle-försäkring”, så har man ett bra försäkringsskydd, säger Håkan Franzén, expert på hemförsäkringar på Trygg-Hansa.

Hundratals personer tappar sin mobiltelefon i toaletten varje år
Varje år anmäler till exempel över 400 personer till Trygg-Hansa att deras mobiltelefon oavsiktligt hamnat i toaletten. En majoritet av dessa är smarta telefoner. I de flesta fall har en vuxen person tappat ned sin telefon i samband med toalettbesöket. Vid en tredjedel av skadorna är det ett barn som har kastat ned telefonen i toaletten.

- Vi tror tyvärr att denna trend kommer att öka med tiden, eftersom man kan anta att många personer i högre utsträckning har med sig telefonen på toaletten ju smartare telefonerna blir. När man bara använde mobilen till att prata i var det väl inte lika stor poäng att ta med den på toan som när man kan jobba på den, uppdatera Facebook eller spela spel samtidigt, säger Håkan Franzén.

Vanliga skador som inte är ersättningsberättigade:

• Ditt husdjur har rivit eller tuggat sönder någon ägodel
  • Egendom som förstörts eller ätits upp av möss och råttor då egendomen förvarats i källarförrådet
  • Stulna kontanter

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Håkan Franzén, försäkringsexpert, Trygg-Hansa. Telefon: 0752 432 676 eller 0701 6833 87
Johan Eriksson, PR-ansvarig, Trygg-Hansa. Telefon: 070 168 28 72
Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se eller www.facebook.com/trygghansa