Gravida kvinnor reser ofta oförsäkrade

Svenskar reser mycket och året om, men det är få gravida som är medvetna om begränsningarna i deras hemförsäkring vad gäller resa och graviditet. Vid komplikationer, som inte är ovanligt vid för tidig födsel, kan det bli väldigt dyrt.

• Ljug aldrig om vilken vecka du är i för att få komma med semesterflyget, säger Björn Sporrong, barnförsäkringsexpert på Trygg-Hansa. Även vid helt normala graviditeter finns risken för att barnet kan födas för tidigt.

En undersökning som Trygg-Hansa har genomfört visar att 29 procent av alla gravida kvinnor är oroliga för missfall eller att barnet föds för tidigt. Statistik visar att 2005 föddes 5 procent av de nyfödda i Sverige för tidigt. Det innebär att nästan vart tjugonde barn föds före den 38:e graviditetsveckan och väger mindre än 2 500 gram. Många av dessabarn föds när nästan hälften av den normala graviditeten återstår*.

Sjukvård utomlands kan bli mycket dyrt för den som är oförsäkrad. Barn som föds i vecka 36 kan vara små och ha vissa andningsproblem men de får oftast inga problem senare i livet. När ett barn däremot föds före vecka 36 kan de vara svaga och deras inre organ behöver tid att utvecklas helt. Vissa för tidigt födda har i början problem att andas och suga. Inom EU kan föräldrarna visserligen få ersättning i efterhand för sina utlägg. Men utanför EU är det bara i Algeriet, Australien, Québec och Israel som sjuka svenskar kan få vård utan särskild försäkring, eftersom det finns avtal mellan Sverige och dessa länder. Men även denna vård är oftast villkorad.

Råd inför semestern

• Kolla upp flygbolagets bestämmelser för graviditet eftersom de kan skilja sig från flygbolag till flygbolag.
  • För att säkerställa att du är rätt försäkrad - kontakta alltid ditt försäkringsbolag för rådgivning och se över villkoren i din försäkring
  • Packa ner försäkringskassans EU-kort
  • Ta med läkarintyg över hur långt framskriden graviditeten är och över din egen hälsa

*Socialstyrelsen; Stockholms Läns Landsting