Fortsatt lönsamhet för Trygg-Hansa/Codan under första halvåret 2009

• Nettopremieinkomsten i Skandinavien uppgick till 12,319 miljoner SEK (8,446 miljoner DKK), ner med 1 % jämfört med samma period 2008*
  • Underwritingresultatet på 1,283 mSEK (880 mDKK) under det första halvåret 2009 var 26 % bättre jämfört med året innan (1,017 MSEK/697 MDKK)*
  • Combined operating ratio (COR) var 86,2 % enligt IFRS-standard (COR var 87,7 % under motsvarande period 2008)

Trygg-Hansa/Codan förbättrade sitt underwritingresultat med 26 % till 1,283 MSEK (880 MDKK), samtidigt som COR förbättrades med 1,5 %  till 86,2 %.

- Vi har återigen lyckats åstadkomma ett starkt resultat. Trots utmanande marknadsförutsättningar så förbättrar vi vår lönsamhet och vi vidtar åtgärder för att säkerställa den långsiktiga lönsamma tillväxten, säger Rickard Gustafson, koncernchef för Trygg-Hansa/Codan.

Divisionen för privatförsäkringar levererade starkt och premierna ökade med 3 % i konstant valuta till 6,356 MSEK (4,358 MDKK), vilket främst speglar en stark tillväxt inom motor och olycksfall, liksom försäljning via internet, bilåterförsäljare och WLI.

Premierna inom divisionen för företagsförsäkringar uppgick till 5,963 MSEK (4,088 MDKK), ner med 5 % i konstant valuta i förhållande till föregående år.

- Vår starka marknadsposition inom områden som marinförsäkringar och vindenergi visar att den globala kopplingen till vårt moderbolag RSA ger oss stora fördelar i förhållande till våra lokala konkurrenter inom Skandinavien, säger Rickard Gustafson.

* Siffrorna från 2008 visas i innevarande års valutakurser.

Information till redaktionen

• Underwritingresultatet består av nettopremieintäkter minus ersättningar och omkostnader.
  • Combined operating ratio beräknas som summan av nettoersättningsprocenten (mätt i förhållande till intjänade premier) och nettoomkostnadsprocenten (mätt i förhållande till tecknad premie).

För tabell med ytterligare information till redaktionen, vänligen se bifogat word-dokument.

Malou Sjörin, presschef. Telefon: +46 70 168 20 32. Mejl: malou.sjorin@trygghansa.se