Fortsatt framgång för Trygg-Hansa/Codan första halvåret 2008

• Nettopremieinkomsten i Skandinavien ökade till 9,232 miljoner DKK (11,609 miljoner SEK) under första halvåret 2008, jämfört med 8,831 mDKK (11,104 mSEK) under samma period 2007*.
  • Skandinaviens underwritingresultat var 786 mDKK (988 mSEK) under första halvåret 2008, jämfört med 524 mDKK (659 mSEK) året innan*.
  • Combined operating ratio (COR) för Skandinavien förbättrades till 87,3 % enligt IFRS-standard, jämfört med 89,9 % för motsvarande period 2007.

- Vi har lyckats behålla den positiva utvecklingen från tidigare år och har åstadkommit ytterligare ett starkt resultat. Verksamheten fortsätter att växa samtidigt som vi förbättrar vår lönsamhet. Det känns uppmuntrande och visar att vår nordiska tillväxtstrategi fungerar, säger Rickard Gustafson, koncernchef för Trygg-Hansa/Codan.

Inom divisionen för privatförsäkringar ökade premierna med 3 % till 4,640 mDKK (5,834 mSEK), vilket avspeglar ett starkt resultat inom distributionskanalerna bank- och bilåterförsäljare, liksom fortsatt tillväxt för White Label Insurance i Norge.

Inom divisionen för företagsförsäkringar ökade premierna med 7 % till 4,592 mDKK (5,774 mSEK), ett resultat av god tillväxt i Danmark och Norge samtidigt som marinförsäkringar ökade med 18 %. Marinförsäkringars tillväxt skapades både genom organiska initiativ och köpet av Pojhola Marine porföljen 2007.

- Vår fortsatt starka marknadsposition inom områden som marinförsäkringar och förnyelsebar energi visar att vår globala anknytning till RSA ger oss fördelar i förhållande till konkurrenterna på den lokala marknaden. Detta kommer vi att bygga vidare på under de närmaste åren, säger Rickard Gustafson.

En jämförelse med 2007 års siffror finns i en tabell i bifogad word-version.

Information till redaktionen

• Underwritingresultatet består av nettopremieintäkter minus ersättningar och omkostnader.
  • Combined operating ratio beräknas som summan av nettoersättningsprocenten (mätt i förhållande till intjänade premier) och nettoomkostnadsprocenten (mätt i förhållande till tecknad premie).

Malou Sjörin, presschef. Telefon: +46 70 168 20 32. Mejl: malou.sjorin@trygghansa.se

Jeanette Fangel Lögstrup, kommunikationsdirektör. Telefon: +45 30 37 79 17.

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på runt tio miljarder kronor och cirka 2 000 medarbetare. Vi är ett helägt dotterbolag till brittiska RSA som är ett av världens största försäkringsbolag. Trygg-Hansa erbjuder både företagsförsäkringar och privatförsäkringar samt är marknadsledande inom barnförsäkringar. För mer information: www.trygghansa.se