Förbättrad miljö och minskade kostnader med rätt utbildning

För åkerinäringen finns det stora besparingar att göra på drivmedelskontot genom att lära förarna att köra mer bränsleeffektivt. En positiv sidoeffekt är även att koldioxidutsläppen minskar. Problemet är att för få har tid och möjlighet att utbilda sig. Därför erbjuds nu alla förare kursen över nätet. - Dagens snäva marginaler tillåter inte flerdagarskurser i sparsam körning. Det är den bistra verkligheten men detta nya utbildningsinitiativ ger åkarna ändå möjlighet att få utbildade chaufförer i sparsam körning, konstaterar Lars Nilsson, chef för Teknik/Motor inom Företag på Trygg-Hansa. – En utbildning i sparsam körning leder dessutom till minskad stress och minskade kostnader för reparationer, service och däckslitage. I utbildningen får man bland annat lära sig att utnyttja fordonets egen hastighet och vikt, att planera körningen och att ha framförhållning i trafiken. Föraren kan utbilda sig enskilt, i sin egen takt, hemma framför datorn eller när det finns lite tid över på kontoret, säger Anders Wallstenius risktekniker på Trygg-Hansa. Bakom satsningen Sparsam körning, SPARK, står utbildningsföretaget UVS tillsammans med Trygg-Hansa och Statoil. – Klimatfrågan är vår viktigaste framtidsfråga och en utbildning i sparsam körning ger fler yrkesförare chansen att bidra till minskade utsläpp av klimatpåverkande gaser. Samtidigt minskar åkeriföretagens bränslekostnader, som i dagsläget ofta är lika höga som personalkostnaderna säger Tove Nörgård, biträdande försäljningschef på Statoil transportmarknad. Priset per användare är från 675 kronor exklusive moms. Läs mer om satsningen på www.trygghansa.se/spark eller www.statoil.se/spark För ytterligare information, kontakta: Anders Wallstenius, risktekniker Trygg-Hansa Företagsmarknad: 08-693 23 92, 070- 323 27 84, anders.wallstenius@trygghansa.se Lars Nilsson, chef för Teknik/Motor inom Företag på Trygg-Hansa. 08 – 693 20 67, 070-543 89 10, lars.nilsson@trygghansa.se Tove Nörgård, biträdande försäljningschef Statoil Transportmarknad: 08-429 62 28, 070-429 62 28, ston@statoil.com Mats Holmberg, pressansvarig Trygg-Hansa 08 - 693 25 02 Trygg-Hansa är ett av Sveriges största sakförsäkringsbolag med en årspremievolym på över nio miljarder SEK. Trygg-Hansa är ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen Royal & SunAlliance. Trygg-Hansa bedriver även verksamhet i Norge och har cirka 2 000 anställda medarbetare. Svenska Statoil AB är ett av Sveriges ledande energibolag med fokus på klimatfrågan. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, biogas, diesel, E85, eldningsolja, el, energilösningar, gasol, flygbränsle, smörjolja och pellets till företag och privatpersoner. I verksamheten ingår även cirka 600 bensinstationer. Under 2005 hade Svenska Statoil, inkl Statoil Detaljhandel AB, en omsättning på 40 miljarder kronor och i medeltal 1 557 anställda. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se Med vänlig hälsning Daniella Daniella Kopelman Kommunikation Trygg-Hansa Tel 08-693 12 68 Mob 070 - 291 37 23 Fax 08-693 10 82 Mail: daniella.kopelman@trygghansa.se Mats Holmberg Kommunikation Trygg-Hansa Försäkrings AB Part of the Royal & SunAlliance Insurance Group plc. Telefon:+46 8 693 25 02 Mobil: +46 730 77 45 25 www.trygghansa.se