Flest stenskott i mars – onödiga byten av vindrutor ger stor klimatpåverkan

Flest stenskott i mars – onödiga byten av vindrutor ger stor klimatpåverkan

Nu börjar årets mest stenskottsdrabbade månad. I mars ökar reparationer och byten av vindrutor kraftigt jämfört med en vanlig månad men Trygg-Hansas statistik visar också att stenskott är betydligt vanligare nu än för tio år sedan. Ett stenskott som inte repareras innebär ofta att hela rutan måste bytas, vilket är skadligt för både miljö och plånbok. Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa, ger sina bästa råd för att minimera risken för stenskott och onödiga byten av vindrutor.

Sprickor i framrutan är ett ovälkommet vårtecken och under mars månad ökar reparationerna av stenskott med över 40 procent i jämförelse med en genomsnittsmånad samma år enligt ny statistik från Trygg-Hansa. Det finns flera faktorer varför stenskott är som högst under våren, bland annat att gruset på många håll ligger kvar trots att snön har smält.

- Många sammanhängde faktorer ligger bakom ökningen av stenskottsrelaterade skador. Visst har vi blivit fler på våra vägar och trafiken har blivit tätare, men det slopade kravet på stänkskydd har sina konsekvenser. Gummiblandningarna i våra däck har idag lättare att samla på sig grus vilket gör att de skickas iväg som rena projektiler när vi ökar hastigheten. Dessutom har våra framrutor blivit tunnare och tar mer stryk när stenarna kommer flygande, säger Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa.

Ett stenskott är ibland så litet så det knappt syns men kan snabbt sprida sig snabbt och spräcka hela vindrutan. Under 2021 hanterade Trygg-Hansa 36 370 byten av vindrutor. Enligt Stefan Brala hade många av rutbytena kunnat undvikas med hjälp av stenskottplåster eller snabbare besök på verkstaden när olyckan väl var framme.

- Att laga ett stenskott sparar inte bara tid och pengar utan ger även klara miljövinster. Att våra kunder lagade sina stenskottskador i tid vilket förhindrade bidrog bara under 2020 till en miljöbesparing motsvarande cirka 1200 ton CO2e, säger Stefan Brala.

Expertens fyra tips för att minimera skadan på bilen, miljö och plånboken
Det går aldrig att helt skydda sig mot stenskott, men det finns ett antal saker att tänka på som kan minska risken:

• Håll avstånd. Det bästa tipset för att undvika stenskott är att du ökar avståndet till fordonet framför.
  • Sätt på ett stenskottsplåster. Om oturen ändå är framme är det bra att täcka över stenskottet med en tejpbit eller ett stenskottsplåster innan skadan kan åtgärdas. Då kan inte smuts och fukt tränga in i glaset och förvärra skadan.
  • Laga innan det blir en spricka. Du kan spara pengar och bidra till miljövinster genom att åtgärda ett stenskott innan rutan spricker.
  • Åk omgående till glasverkstan. Nya bilar har ofta avancerad teknik, som farthållare och autobroms i framrutan, vilket försvårar lagningen av vindrutan, sprickan blir större och dyrare att laga för varje dag du väntar.

Om reparation och byte av vindrutor
Genom att reparera en vindruta istället för att byta ut den undviker man ett ytterligare koldioxidavtryck på 44 kg C02. Om vindrutan repareras istället för att bytas är självrisken 100 kronor per stenskott. Går stenskottet inte att reparera och vindrutan måste bytas ut är självrisken 1 500 kronor. Kontakta ditt försäkringsbolag för att beställa stenskottsplåster.

Ökning av reparationer och byten i mars, i jämförelse med en genomsnittlig månad:

• 2019: reparationer +45%, byten +34%
  • 2020: reparationer +42%, byten +22%
  • 2021: reparationer +43%, byten +33%

Antal reparationer och byten 2012-2021:

• 2012: 32 126 reparationer
  • 2021: 36 421 reparationer
  • 2012: 13 740 byten
  • 2021: 18 454 byten

För ytterligare information, kontakta gärna:
Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa
Telefon: +46 70 168 32 42, mejl: stefan.brala@trygghansa.se