Fler danska än svenska företag har hemsida

Trygg-Hansas nordiska småföretagarundersökning visar att det är stora skillnader mellan länderna när det kommer till andelen småföretag som har en egen hemsida. Danmark ligger i täten där 6 av 10 småföretag har en hemsida. I Sverige har drygt vartannat småföretag det, medan endast vart fjärde småföretag i Norge har en hemsida.

Svenska småföretag slår dock sina nordiska grannar när det gäller att använda sin webbplats för marknadsföring och försäljning.

De nordiska småföretag som har en hemsida använder den i första hand som marknadsföringskanal. Ungefär 4 av 10 småföretagare anger att deras hemsida används till aktiv marknadsföring, och det är inga större skillnader mellan de nordiska länderna. Däremot använder fler svenska småföretagare än danska och norska hemsidan som säljkanal. 15 procent av de svenska småföretagarna anger att hemsidan är deras primära säljkanal, medan Norge och Danmark ligger något lägre med 11 procent.

- Vi märker ett ökande antal företag som sköter sin försäljning via webben och driver så kallade webbutiker, säger Catarina Boijort, chef för småföretagareförsäkringar på Trygg-Hansa. Många tror dessvärre att de klarar sig utan försäkring om de inte har en fysisk butik och riskerar därför att hamna i svårigheter om man saknar rättsskydd eller ansvarsförsäkring.

Sverige bäst på dialog online med kunder
I Sverige anger 9 procent av småföretagen att de för en dialog med sina kunder via hemsidan, där Stockholmsområdet är i täten med 14 procent. Motsvarande siffror för Norge och Danmark är endast 4 respektive 6 procent.

Södra Sverige mest aktiva
Även om Danmark är det land där flest småföretag har en hemsida, slår de ändå inte småföretagen i Skåne, Blekinge, Småland, Öland och Gotland, där nästan vart tredje företag har det. Samma region sticker även ut genom att vartannat småföretag uppger att de använder sin hemsida till aktiv marknadsföring.

Om undersökningen
I Sverige driver drygt 900 000 personer någon form av företagarverksamhet. Enligt Statistiska Centralbyrån uppskattas antalet småföretagare till nästan 400000, alltså svenskar som har sitt företag som huvudsysselsättning. Trygg-Hansa har intervjuat 1 773 småföretagare i Sverige, Norge och Danmark, varav 694 i Sverige, om deras villkor och förutsättningar. 76 procent av de tillfrågade angav det egna företaget som sin enda inkomstkälla.

Malou Sjörin, presschef. Telefon:  +46 70 168 20 32

Mejl: malou.sjorin@trygghansa.se

Catarina Boijort, chef småföretagarförsäkringar. Telefon:  +46 70 168 22 32

Mejl: catarina.boijort@trygghansa.se

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på runt tio miljarder kronor och cirka 2 000 medarbetare. Vi erbjuder företagsförsäkringar för både småföretag och stora företag samt sjukvårdsförsäkringar. Trygg-Hansa ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. Genom vårt globala nätverk kan vi erbjuda attraktiva försäkringslösningar i såväl Sverige som i övriga världen. För mer information: www.trygghansa.se

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår idag i en av nordens största skadeförsäkringskoncerner; Försäkringsgruppen Codan/Trygg-Hansa. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.