Elda rätt i braskaminen – så täcker försäkringen

En värmande brasa i braskaminen är både stämningshöjande och ett effektivt sätt att värma sig i vinterkylan. Och intresset för kaminer är stort, bara i år uppskattas omkring 50 000 braskaminer sålts i Sverige. Men många slarvar med både med installationen och sättet de eldar på, vilket kan resultera i stora bränder – och att villa/hemförsäkringen inte täcker en eventuell skada.

Felaktigt installerade braskaminer och slarv med sotning riskerar att resultera i bränder som kan få hastiga förlopp. Främsta anledningarna till bränderna är handhavandefel (man eldar inte enligt tillverkarens anvisningar), man använder braskaminen utan att ha fått den besiktigad och/eller sotad samt tekniska brister i kaminen. Om husägaren har slarvat med installation eller sotning kan man få nedsatt försäkringsersättning – i värsta fall kan man bli helt utan försäkringsersättning. För att utreda ansvarsfrågan tar alltid Trygg-Hansa hjälp av Statens Kriminaltekniska Laboratorium (SKL) och Räddningsverket.

– Vi hade nyligen ett försäkringsärende där man kunde konstatera att braskaminen använts trots att sotaren utfärdat eldningsförbud. Utredningen som SKL och Räddningsverket gjorde visade entydigt att branden uppstått i eldstaden vilket innebar att familjen blev utan ersättning från villa/hemförsäkringen fast hela huset blev svårt brandskadat, säger Jan Olov Sundberg skadeutredare på Trygg-Hansa.

– Braskaminerna är en tickande bomb, alltför många använder sina kaminer på felaktigt sätt. Vi har utrett betydligt fler bränder kopplade till braskaminer i år jämför med tidigare år, säger Conny Ohlsson gruppchef på SKL. Braskaminer är helt enkelt inte lämpliga för uppvärmning av ett helt hus utan är de ska snarare ses som ett sätt att skapa trivsam stämning under kalla dagar.

Att tänka på innan brasan kan tändas
Under vintern besöks fritidshus med eldstäder som sällan används. Att elda hårt i kallt väder i en kall eldstad innebär en hård påfrestning på bland annat skorstenar som länge varit oanvända. Börja därför med en mindre brasa och elda inte för hårt. Många braskaminer är dimensionerade för ett visst antal vedträn men när det är kallt är det frestande att lägga på några extra vedträn. Är man det minsta osäker bör man kontakta sin skorstensfejarmästare och fråga om och när skorstenen och eldstaden är besiktigade.

Två viktiga regler att känna till är:
· Det är anmälningsplikt till byggnadsnämnden på alla nya eldstäder och i de flesta fall behövs bygglov.
· Om en eldstad för ved inte är kontrollerad på tre år får den inte användas.

För att vara rätt försäkrad gäller:
I försäkringen finns begränsningar och aktsamhetskrav som det är viktigt att försäkringstagaren känner till. Husägarens handlingar kan påverka ersättningen. Exempelvis ska man förstås följa gällande regler vid installation och underhåll av braskamin men också följa anvisningar och föreskrifter från till exempel tillverkare eller installatör. Det är också klokt att komplettera med en allriskförsäkring för byggnaden och tomten som sänker det maximala åldersavdraget till 10 000 kronor. Om en villa brinner ner till grunden ersätts den fullt ut minus självrisk och 10 000 kr. En allriskförsäkring som Trygg-Hansas HusPlus minskar även de förhöjda självrisker som gäller exempelvis vid vattenskada till följd av skyfall. Självrisken kan bli flera tusenlappar men med HusPlus blir det bara 1 200 kronor.

För ytterligare information:
Jan Olov Sundberg, skadeutredare Trygg-Hansa, 070-270 00 86

Malou Sjörin, presschef Trygg-Hansa. Telefon: 08-693 10 80, mobil: 0733-92 77 67

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på runt tio miljarder kronor. Våra cirka 2 000 medarbetare finns på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder ett flertal privatförsäkringar som till exempel hemförsäkring, bilförsäkring och sjuk- och olycksfallsförsäkring och är marknadsledande inom barnförsäkringar. Trygg-Hansa ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. För mer information: www.trygghansa.se