Drunkningsolyckorna ökar: Trots riskerna - var tredje svensk badar ensam

Drunkningsolyckorna ökar: Trots riskerna - var tredje svensk badar ensam

Med semestern och varmare väder runt hörnet väntas drunkningsolyckorna öka. Förra året omkom 73 personer i drunkningsolyckor och den rekordvarma juni blev årets dödligaste månad 2023. Många som drunknar gör det ensamma, när ingen ser. Samtidigt visar en ny undersökning från Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet (SLS) att många badar ensamma trots riskerna. Nu vill Trygg-Hansa få fler att bada tillsammans, genom att skylta om.

I undersökningen som Novus har genomfört på uppdrag av Trygg-Hansa och SLS svarar så många som var tredje svensk, 32 procent, att de alltid eller ibland badar ensamma. En majoritet, 56 procent tycker det är okej att bada eller simma ensam om man är simkunnig – det vill säga att man kan simma 200 meter.

- Även om du är simkunnig, badar på en plats där du bottnar och där många andra badar, så kan orken ta slut fort. Vi måste håll koll på varandra när vi badar och öka medvetenheten kring riskerna med att bada ensam, säger Eva Jarnhäll, vattensäkerhetsexpert på Trygg-Hansa.

Ny skylt visar vägen till trygga bad
Trots riskerna med att bada ensam illustrerar skylten som visar vägen till badplatser längs landsvägarna bara en person. För att sätta stopp för ensambadarna lanserar Trygg-Hansa nu ett initiativ till en ny skylt – en skylt som visar två personer som badar. En skylt som ska påminna oss om att uppsikt räddar liv och att det därför är så viktigt att vi badar tillsammans.

- På Trygg-Hansa tycker vi att det är dags för en badplatsskylt som påminner om hur självklart det är att bada tillsammans och att uppsikt räddar liv, säger Eva Jarnhäll, vattensäkerhetsexpert på Trygg-Hansa.

Jag håller självklart uppsikt – det är andra som inte har koll
Det finns skäl att fundera över hur bra koll vi egentligen har när barnen badar. För även om föräldrar tycker sig ha bra uppsikt över sina barn, så verkar omgivningen tycka annorlunda. 78 procent av föräldrar med barn upp till 13 år menar att de i mycket hög utsträckning har uppsikt över sina barn. Samtidigt tycker bara fem procent att andra föräldrar i samma utsträckning har uppsikt över sina barn när de är och badar eller simmar. Dessutom menar nära en av tre svenskar att de brukar pyssla med annat, såsom att prata med andra vuxna, hålla på med mobilen, eller ligga och vila, medan barnen badar eller simmar.

- Det är oroande att många lever i tron om att de har bättre koll än vad de faktiskt har, oavsett om det gäller barn eller vuxna som badar. Och faktum är att de flesta som drunknade förra året var vuxna. Drunkning har ingen åldersgräns. För att nå vår vision om NOLL drunkningar krävs ökad medvetenhet om riskerna med att bada ensam. Den nya badplatsskylten bidrar genom en livsviktig uppmaning till alla semesterfirare – bada aldrig ensam, säger Mikael Olausson, generalsekreterare för Svenska Livräddningssällskapet.

Falun först ut med att testa nya skyltningen
Falun är en av tolv vattensäkra kommuner – en certifiering som ges ut av Svenska Livräddningssällskapet (SLS) – som visar att man arbetar medvetet för att öka vattensäkerheten. Nu tar Falun nästa steg mot visionen NOLL drunkningar genom att bli den första kommunen i Sverige som testar den nya badplatsskylten, med förhoppningen om att fler tänker till och badar tillsammans i sommar.

Igår, den 24 juni, invigdes den första skylten på Roxnäs badplats vid sjön Runn av Camilla Malmling, grundare av intititivet Sjöhäng i Falu kommun, och Eva Jarnhäll, vattensäkerhetsexpert på Trygg-Hansa. Under veckan sätter Falu kommun även upp en skylt vid det funktionshinderanpassade badet Stångjärn.

Evas tipslista – Så här badar du tryggt i sommar

• Ha alltid god uppsikt över andra som badar – barn som vuxna. Drunkning har ingen åldersgräns och sker även i grunt vatten. Lägg ifrån dig telefon, bok eller tidning och ha alltid full uppsikt.
  • Om ni är flera i sällskapet – ta aldrig för givet att någon annan håller koll. Stäm av vem som bär ansvaret för att ha uppsikt över den som badar, så blir det en trygg sim- eller badtur.
  • Vet du var du närmsta livboj finns? Bra! Passa på att bekanta dig med livbojen, känn på den och testa att kasta den. I skarpt läge finns inget utrymme för osäkerhet!
  • Om du går till badet ensam – fråga strandgrannen om ni kan hjälpas åt att ha uppsikt över varandra när ni är i vattnet.
  • När simmade du 200 meter senast? Att regelbundet besikta sin simförmåga skapar inte bara trygghet utan räddar även liv.
  • Bada aldrig ensam – bada tillsammans!