Djur ska hjälpa barn till en tryggare vardag

Trygg-Hansa lanserar en sajt på Internet som riktar sig till barn. Genom att bli medlem i barnklubben kan barn med hjälp av spel, pyssel och lektips på ett lekfullt sätt lära sig varför bland annat reflexer och cykelhjälm är så viktigt. Med ”Trygga Djur” som guider som exempelvis tigern Rita Reflex och sköldpaddan Hjalle Hjälm blir det roligt att lära! www.tryggadjuren.se är en nylanserad sajt som framförallt vänder sig till familjer med barn mellan 4-10 år. Sajten fungerar som ett komplement till storsatsningen tryggabarn.nu, som är en sajt för föräldrar och gravida för kunskap, nyheter och nytta om barns hälsa, uppväxt och sjukdomar. Så många som omkring 150 000 barn i Sverige råkar årligen ut för olycksfall* och hela 10-20% av olyckorna skulle enkelt kunna undvikas genom förebyggande arbete. Några av de vanligaste händelserna vid anmälan av barnolycksfall enligt Trygg-Hansas skadereglerare är vintertid fall i skid- eller pulkabacken. Under sommaren dominerar cykelolyckorna och fall på och i kring studsmattorna. Trygga Djuren har starka karaktärsdrag Trygga Djuren, som har funnits i tre år, representerar varsitt område på sajten. Bosse Boj, Rita Reflex, Fiffi Flytväst, Sigge Säker, Ville Vimpel och Hjalle Hjälm har tydliga karaktärer som bygger på deras personliga egenskaper, vilka ska inspirera till ett lärande om förebyggande säkerhet i vanliga vardagssituationer. Kattdjuren har till exempel ”reflexögon” som syns i mörkret. Den lilla tigertjejen Rita Reflex presenterar ett interaktivt gissa-och-ritaspel där användarna ska få en ökad förståelse för hur viktigt det är med reflexanvändning. – Det är så enkelt att förebygga många av de vanligaste olycksriskerna för barn. Om vi genom spännande utmaningar och roliga aktivitetstips kan hjälpa barn att förstå varför det är så viktigt att leka säkert, så är mycket vunnet, säger Maria Skogelid, ansvarig för satsningen på Trygg-Hansa. Rita Reflex och Ville Vimpel – två av kompisarna på www.tryggadjuren.se För ytterligare information eller fler bilder från sajten, vänligen kontakta: Malou Sjörin, presschef Trygg-Hansa. Telefon: 08-693 10 80, mobil: 0733-92 77 67 Om Trygg-Hansa Trygg-Hansa är ett av Sveriges största sakförsäkringsbolag med en årspremievolym på över nio miljarder SEK. Trygg-Hansa är ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen Royal & SunAlliance. Trygg-Hansa bedriver även verksamhet i Norge och har cirka 2 000 anställda medarbetare.