Dags att byta till vinterdäck - undvik det livsfarliga misstaget

Dags att byta till vinterdäck - undvik det livsfarliga misstaget

Så här års innebär en biltur på morgonen ofta frostklädda vägar och på många platser i Sverige har snön redan börjat falla. Redan nu är det tillåtet att byta till vinterdäck, även om det inte råder vinterväglag där man bor. Men det räcker inte att bara byta däck – man måste också komma ihåg att efterdra hjulbultarna efter 5-10 mils körning. Varje år lossnar nämligen hundratals hjul på de svenska vägarna, enligt siffror från försäkringsbolaget Trygg-Hansa. Motorexperten Mattias Pössl, ger sina bästa tips inför däckbytet.

Med rätt verktyg och hjälpmedel är det relativt enkelt att byta däck. Men känner man sig osäker bör man ta professionell hjälp, det är några väl investerade hundralappar. Om verkstaden redan är fullbokad eller om man föredrar att byta däcken själv är det dock viktigt att bytet genomförs korrekt för att inte riskera att utsätta sig själv eller andra för fara. Ett vanligt och farligt misstag är att glömma bort att efterdra hjulbultarna en tid efter däckbytet. Varje år drabbas i genomsnitt 100 – 150 av Trygg-Hansas kunder av att hjulet lossnar, vilket kan vara livsfarligt om det exempelvis sker i hög fart på en motorväg.

– Att efterdra hjulbultarna är otroligt viktigt för att undvika att inte utsätta sig själv och andra trafikanter för livsfara, oavsett om man själv bytt däcken eller om man tagit hjälp av en verkstad. Det är enkelt och behöver bara göras en gång efter ungefär 5–10 mils körning med hjälp av ett fälgkors eller ännu hellre en momentnyckel. Är man osäker på hur man gör kan man alltid kontakta en verkstad, säger Mattias Pössl.

Trots att det redan nu råder vinterväglag i delar av Sverige väntar många med att byta däck till 1 december, då man enligt lag måste ha vinterdäck om det råder vinterväglag. Dessutom kan plötsliga väderförändringar innebära långa köer för däckbyte och eller ännu värre allvarliga trafikolyckor om sommardäcken sitter kvar när det råder vinterväglag.

Allrounddäck kan vara en säkerhetsrisk
Godkända däck efter den 1 december är både dubbade och odubbade vinterdäck samt allrounddäck, med markeringen M och S (Mud & Snow). Många använder så kallade allrounddäck året runt. Men trots sitt namn kan de utgöra en säkerhetsrisk.

– I vårt avlånga land med stora väderskillnader mellan årstiderna råder det ingen tvekan. Dubbade däck är att föredra utanför storstäderna framför allrounddäck. Se också till att däcken har minst tre millimeters mönsterdjup, men gärna mer, säger Mattias Pössl.

Motorexpertens sju däckbytartips:

• Se till att däcken inte är för slitna
    Mönsterdjupet på vinterdäck ska vara minst 3 millimeter, men av säkerhetsskäl bör det gärna vara mer. För sommardäcken krävs ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter.
  • Använd rätt verktyg
    Använd gärna garagedomkraft och pallbock, men kontrollera först var bilens lyftpunkter är. Se till att din bil står på ett plant underlag med en växel ilagd och handbromsen åtdragen, innan du sätter igång arbetet.
  • Sätt de bästa däcken bak
    Oavsett om du har en fram- eller bakhjulsdriven bil bör de bästa däcken, med andra ord de som har störst mönsterdjup eller dubbutstick, sättas bak på bilen. Detta då det minskar risken för sladd när du svänger eller bromsar.
  • Är du osäker – anlita ett proffs
    Om du är det minsta osäker på hur du byter däck på ett korrekt sätt, bör du vända dig till en verkstad eller däckfirma. De kan även hjälpa dig med förvaring av däck.
  • Kontrollera lufttrycket
    Rätt lufttryck i däcken sparar inte bara bränsle utan påverkar också däckens livslängd. Kom också ihåg att anpassa lufttrycket efter hur mycket du lastar. Rekommenderat lyftryck hittar du i bilens instruktionsbok.
  • Kom ihåg att efterdra hjulbultarna
    Oavsett om man bytt däcken själv eller låtit någon annan göra det är det av stor vikt att man efter några mils körning efterdrar hjulbultarna. Det går att göra med ett fälgkors men har du tillgång till en momentnyckel är det klart bäst så att du inte drar hjulbultarna för löst eller hårt. Är du osäker är det alltid bäst att låta en verkstad göra det.
  • Förvara däcken rätt
    Om du förvarar däcken hemma, tänk på att undvika hög värme och solljus. Om däcken sitter på fälg ska de staplas eller hängas upp, medan lösa däck ska stå upp med slitbanan mot underlaget och helst roteras en gång i månaden.

Fakta om vinterväglag och däck

• Definitionen av vinterväglag är när man kan se snö, frost, snömodd eller is på vägen. Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen
  • Om vinterväglag råder ska bilen ha vinterdäck – med eller utan dubb – från 1 december till 31 mars.
  • Dubbdäck får användas 1 oktober till 15 april, men vid vinterväglag får de även användas annan tid.*
  • Om man ska köra bil i Stockholm, Göteborg och Uppsala på vintern bör man i förväg se över var man får köra. I dag råder nämligen dubbdäcksförbud på vissa gator i dessa städer.

För mer information, vänligen kontakta:
Mattias Pössl, motorexpert på Trygg-Hansa
Telefon: +46 70 168 25 35, mejl: mattias.possl@trygghansa.se