Codan förvärvar finsk marinportfölj

Codan Forsikring A/S har träffat en överenskommelse med det finska försäkringsbolaget Pohjola om förvärv av Pohjolas marinportfölj och har i förbindelse med detta beslutat öppna ett lokalkontor i Helsingfors. Portföljens bruttopremieintäkter uppskattas till 22 miljoner USD och omfattar 40 % av den totala finska marinförsäkringsmarknaden. Portföljen kommer att integreras med Codans aktiviteter i företagets nordiska marindivision, Codan/Trygg-Hansa Marin. – Som ett inslag i vår nordiska tillväxtstrategi är vi glada att vi nu blir verksamma på ytterligare en marknad. Pohjolas marinportföjl var ett självklart val eftersom bolaget redan samarbetar med vår majoritetsägare, Royal & SunAlliance Group, kring internationella företagsförsäkringar, säger Rickard Gustafson, koncernchef för Codan Group. Förvärvet av Pohjolas marinportfölj ger Codan positionen som en ledande marinförsäkraren i de nordiska länderna med samlade bruttopremieintäkter på över 100 miljoner USD. Codans nya nordiska marinorganisation omfattar 50 anställda som samarbetar över gränserna med kontor i Köpenhamn, Göteborg, Stockholm, Bergen och nu även Helsingfors. – Avtalet är mycket attraktivt strategiskt och ekonomiskt, och stärker vår position gentemot våra kunder, de nordiska redarna. Sjöfartsbranschen fortsätter att växa och tar alltmer komplex teknik i bruk samtidigt som myndigheterna ställer allt hårdare krav. Det gör att vi måste expandera för att kunna tillhandahålla den expertis som våra marina kunder förväntar sig från oss, säger Joakim Raben, nordisk marindirektör inom Codan/Trygg-Hansa. Affären genomförs i juni 2007 förutsatt att den godkänns av de finska myndigheterna. För ytterligare information, v.g. kontakta: Jeanette Fangel Løgstrup, direktör för koncernkommunikation inom Codan Group, (+45) 33 55 23 53 Codan · Codan Group är Skandinaviens tredje största försäkringsbolag med sina två flaggskepp Codan i Danmark och Trygg-Hansa i Sverige. Koncernen bedriver även försäkringsverksamhet i Norge och är marknadsledande i Baltikum genom Lietuvos Draudimas i Litauen och Balta i Lettland. · Codan Group omsätter omkring 20 miljarder SEK och har sammanlagt 6 200 anställda i Norden och Baltikum. Företaget tillhandahåller skadeförsäkringar till både privatkunder och företagskunder. · Codan Groups majoritetsägare är brittiska Royal & Sun Alliance Insurance Group plc, som äger 72 % av aktiekapitalet. Det gör Codan till en del av en av världens största försäkringskoncerner med omkring 20 miljoner kunder och 24 000 anställda. Pohjola · Pohjola grundades 1891 och är ett finansiellt starkt finskt företag med 1,6 miljoner kunder. Pohjola blev 2005 ett dotterbolag till OKO Bank publ. och en del av den ledande finska finanskoncernen OP-Bank Group. Koncernen har omkring fyra miljoner kunder. · Under 2006 omsatte Skadeförsäkringsaktiebolaget Pohjola 1 064 miljoner euro och hade premieintäkter på 877 miljoner euro. Företaget har omkring 2 000 anställda. · Privatkunder, företag och institutioner erbjuds skadeförsäkringar under varumärkena Pohjola, A-Försäkring, Försäkringsaktiebolaget Europeiska och Seesam. Lokala Seesam-bolag ansvarar för sakförsäkringsverksamheten i Baltikum. Trygg-Hansa är ett av Sveriges största sakförsäkringsbolag med en årspremievolym på över nio miljarder SEK. Trygg-Hansa är ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen Royal & SunAlliance. Trygg-Hansa har cirka 2 000 anställda medarbetare. Mats Holmberg Kommunikation Trygg-Hansa Försäkrings AB Part of the Royal & SunAlliance Insurance Group plc. Telefon:+46 8 693 25 02 Mobil: +46 730 77 45 25 www.trygghansa.se