78 procent av de barn som omkommer i cykelolyckor saknar lyse på cykeln

Hela 78 procent av de barn som omkommer i cykelolyckor saknar fungerande framlyse på cykeln. Bland vuxna är andelen 46 procent, trots att det är lag på att ha lyse efter mörkrets inbrott. Det visar en ny forskningsrapport om barn och ungdomars trafiksäkerhet som Luleå tekniska universitet (LTU) genomfört i samarbete med Trygg-Hansa.

- Rapporten baseras på tio års statistik och visar tydligt vilka risker som cyklande barn är utsatta för i trafiken. Dålig sikt, intensiv motortrafik och höga hastigheter är de farligaste omständigheterna, säger Charlotta Johansson, universitetslektor vid LTU och en av rapportens författare.

- På Trygg-Hansa har vi lång erfarenhet av att förebygga barnolycksfall. Särskilt nu på vintern när det ofta är dålig sikt även under dagtid är det viktigt att man som cyklist har fungerande lysen och bär reflexer, säger Björn Sporrong, expert inom barnförsäkringar på Trygg-Hansa och styrelseledamot i Barnolycksfallsfonden.

Rapporten visar också att 46 procent av de barn som var inblandade i dödsolyckor cyklade på mountainbike, jämfört med 11 procent för vuxna.

- Mountainbikes har ingen fotbroms och barn kan ha svårt att hantera en handbroms i ett pressat läge, säger Björn Sporrong. Mountainbikes säljs dessutom utan tillbehör vilket innebär att bland annat lysen måste köpas separat. Det är det tyvärr många som inte gör.

Om studien:
Studien är baserad på olycksstatistik från Sverige och Finland mellan åren 1995 och 2005. Syftet med studien var att hitta orsaker till varför olyckor sker för barn (0-17 år) som cyklar. Läs hela studien här: https://www.ltu.se/mom/d3820/1.37454?pureId=3099106&pureFamily=dk.atira.pure.families.publication.shared.model.Publication

Johan Eriksson, presschef, Telefon: 070-168 28 72
Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se

Björn Sporrong, expert inom barnförsäkringar. Telefon: 070-168 27 99
Mejl: bjorn.sporrong@trygghansa.se

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på runt tio miljarder kronor. Våra cirka 2 000 medarbetare finns på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder ett flertal privatförsäkringar som till exempel hemförsäkring, bilförsäkring och sjuk- och olycksfallsförsäkring och är marknadsledande inom barnförsäkringar. Trygg-Hansa ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. För mer information: www.trygghansa.se