7 av 10 föräldrar har aldrig gått första hjälpen-utbildning för barn

Hela 70 procent av föräldrar i Sverige med barn under 18 år har aldrig deltagit i en första hjälpen-utbildning för barn trots att en sådan kan vara avgörande för liv och död. Hela 21 procent av de föräldrar som genomgått utbildningen har någon gång behövt använda kunskaperna.

Utbildning i första hjälpen för barn erbjuds av till exempel barnavårdscentraler, öppna förskolor och Röda Korset. Trots det har de flesta svenska föräldrar valt att inte delta i utbildningen och 60 procent av de som har gått utbildningen gjorde det för mer än två år sedan.

Trygg-Hansas undersökning om barn och hälsa visar också att 21 procent av de föräldrar som genomgått en första hjälpen-utbildning för barn har behövt utföra första hjälpen på ett eller flera barn.

– Att ha kunskaper i första hjälpen för barn kan vara livsavgörande och undersökningen visar dessutom att många har haft nytta av kunskaperna, säger Björn Sporrong, expert inom barnförsäkringar på Trygg-Hansa. Jag rekommenderar verkligen alla föräldrar att lära sig första hjälpen för barn.

Eftersom andning och blodcirkulation skiljer sig hos barn beroende på ålder krävs en speciell utbildning för att utföra första hjälpen på barn. Av de föräldrar som genomgått en första hjälpen-utbildning för barn känner sig 65 procent trygga med att ge första hjälpen till ett barn om det blir nödvändigt.

– Man får också lära sig mycket om risker som barnet utsätts för och hur man kan undvika dem, säger Björn Sporrong. Det kan handla om att byta ut plastbitarna som sitter på brödpåsarna, och som kan fastna i barnets hals och riva upp sår, mot plastklämmor.

In Case of Emergency
Endast var tredje svensk barnförälder, eller 37 procent, har så kallade ICE- nummer i sina mobiltelefoner. Det innebär att man har lagt in en nära anhörigs telefonnummer under bokstavskombinationen ICE i mobiltelefonen. På så sätt vet räddningspersonalen vem de ska kontakta om en olycka inträffar. Det är viktigt att den som är inlagd som kontaktperson är informerad om det och kan ge viktig information om medicinering och eventuell sjukdom.

Råd från Trygg-Hansa om olyckan är framme:

• Om ett barn är medvetslöst måste du försäkra dig om att han eller hon andas innan du gör något annat. Se först till att luftvägarna är öppna och inte blockeras av något.
  • Vid misstanke om att ditt barn fått något giftigt ämne i sig eller på sig, ring Giftinformationscentralen, telefonnummer 112. Det kan dröja innan symtomen visar sig.
  • Tänk på att fortsätta med andningshjälp tills ambulans eller sjukvårdspersonal kommer eller tills barnet börjar andas på egen hand.
  • Vid brännskador, spola skadan med svalt vatten i minst tjugo minuter. Detta lindrar smärtan och hjälper till att minska skadans utbredning och djup.
  • Det är alltid värt att försöka ge andningshjälp, även om du känner dig osäker på tekniken.

Om undersökningen:
På Trygg-Hansas uppdrag genomförde YouGov Zapera 1 080 intervjuer bland svenska barnfamiljer med barn under 18 år i oktober 2009.

Johan Eriksson, presschef. Telefon: 070-168 28 72
Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se