6 av 10 föräldrar oroar sig för sina barns kostvanor - många efterfrågar mer idrott på skolschemat

Det är barnens kostvanor som oroar Sveriges föräldrar, det gäller såväl under som efter skoltid. Ungefär hälften av alla föräldrar anser även att deras barn är något eller mycket stillasittande. Detta visar en undersökning som försäkringsbolaget Trygg-Hansa har gjort.

Trygg-Hansa, som är marknadsledande inom barnförsäkringar, har låtit göra en undersökning om barns kost- och motionsvanor. Undersökningen omfattar cirka 1 000 svenska barnfamiljer och visar att 63 % oroar sig över barnens kostvanor. 9 % uttrycker att de är mycket oroliga för sina barns kostvanor. Det är hur barnen äter, d v s deras kostvanor generellt som oroar. En av tio är dessutom inte alls nöjda med maten barnen äter i skolan.

– De senaste åren har vi märkt att allt fler föräldrar oroar sig för överviktsrelaterade sjukdomar hos barnen, säger Björn Sporrong, som är expert på barnförsäkringar hos Trygg-Hansa. Den ökade medvetenheten runt frågan är bra, kraftig övervikt kan ge följdsjukdomar och de är viktigt att förebygga.

Mer idrott på skolschemat
Att barnen är stillasittande är också något som bekymrar föräldrarna. Hela 70 % av de tillfrågade föräldrarna önskar att deras barn hade mer idrott på skolschemat. En av tio anser att deras barn rör sig alldeles för lite och 45 % har åsikten att barnen är något eller för mycket stillasittande generellt. Däremot tycks de allra flesta vara nöjda med utbudet av fritidsaktiviteter och idrott; sex av tio anser att det är ett gott utbud i närområdet.

Resultat av undersökningen
”Oroar du dig för dina barns kostvanor?” Ja, mycket 9 %
Ja, lite 54 %
Nej 37 %
Vet inte 0 %

”Är du nöjd med maten dina barn äter i skolan?” Ja, helt nöjd 30 %
Ja, delvis nöjd 53 %
Nej 10 %
Vet inte 7 %

”Tycker du att dina barn är stillasittande?” Ja, alltför mycket 10 %
Ja, lite för mycket 35 %
Nej 55 %
Vet inte 0 %

”Skulle du vilja att dina barn hade mer idrott på skolschemat?” Ja, mycket mer 23 %
Ja, lite mer 47 %
Nej 21 %
Vet inte 8 %

”Finns det gott om möjligheter till fritidsaktiviteter och idrottande där ni bor?” Ja, många 61 %
Ja, lite 31 %
Nej 7 %
Vet inte 1 %

Om undersökningen
Trygg-Hansa ställde frågorna i en omfattande undersökning om barn och hälsa där ämnesområden som olycksfall, kostvanor och oro stod i fokus. Undersökningen är genomförd av Enalyzer på uppdrag av Trygg-Hansa och omfattar 978 barnfamiljer med hemmaboende barn i åldern 0-18 år.

För ytterligare information:

Björn Sporrong, produktansvarig barnförsäkringar Trygg-Hansa, Telefon: 070-210 10 34
Malou Sjörin, presschef Trygg-Hansa. Telefon: 0733-92 77 67

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på runt tio miljarder kronor. Våra cirka 2 000 medarbetare finns på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder ett flertal privatförsäkringar som till exempel hemförsäkring, bilförsäkring och sjuk- och olycksfallsförsäkring och är marknadsledande inom barnförsäkringar. Trygg-Hansa ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. För mer information: www.trygghansa.se