Jämställdhet i infrastrukturplaneringen

Trivector Traffic har undersökt hur jämställdheten beaktats och tillämpats vid framtagandet av transportsektorns investeringsplaner för de kommande tio åren. Resultaten visar en genomgående mansdominans utom i grupper som arbetat med miljöaspekterna. Dessutom framkommer det att mansdominansen är påtaglig i berörda intressegrupper.

I intervjuer med inblandade står det klart att det saknas kunskap om hur jämställdhetsmålet ska tolkas och vad det innebär – trots att både Banverket och Vägverket haft breda utbildningar om jämställdhet. I studien kan man dra två viktiga slutsatser: För det första bör kompetensen utvecklas för dem som ska arbeta med åtgärdsplaneringen. För det andra bör fokus flyttas; från en planering som ska svara mot olika transportbehov, till att ge kvinnor och män samma makt att välja hur man vill transportera sig.

- Ett bra sätt att öka jämställdheten är att öka valfriheten genom att minska skillnaden i bekvämlighet och attraktivitet mellan olika färdsätt, säger Lena Smidfelt Rosqvist som också är ordförande i Nätverket för kvinnor i transportpolitiken.

Vid Transportforum den 13 januari, session 59, berättar Trivector Traffic mera om resultaten
från projektet.

För ytterligare information v v kontakta:
Lena Smidfelt Rosqvist
Trivector Traffic
E-post: lena.smidfelt@trivector.se

• Undersökningar

Trivector är ett konsult- och utvecklingsföretag inom teknik, kommunikation och verksamhetsutveckling. Bolaget har ca 70 anställda varav cirka hälften arbetar med trafik – med ett tydligt fokus på hållbarhet. Mer än en tredjedel av omsättningen ligger på forskningsprojekt – som ofta genomförs i samverkan med forskare på universitet i Sverige och Europa. Trivector har sitt huvudkontor i Lund, kontor i Stockholm, och i april även i Göteborg.

För mer information besök: www.trivector.se

Forskning och jämställdhet i fokus för årets trafikpristagare

Trafiktekniska föreningen delar idag ut priset till årets trafikpristagare vid föreningens årsdagar i. Mottagare av priset är Lena Smidfelt Rosqvist, forskningschef på trafikkonsultföretaget Trivector Traffic och ordförande i Nätverket för kvinnor i transportpolitiken. Lena belönas för sitt engagemang för jämställdhet i branschen och för sitt hårda jobb med att koppla ihop forskning med praktik.