Trioworlds netto-nollmål verifierat av Science Based Targets initiative

Trioworlds netto-nollmål verifierat av Science Based Targets initiative

Trioworld, en ledande tillverkare av innovativ, högpresterande plastfilm i Europa och Nordamerika, är stolta över att kunna meddela att Science Based Targets initiative (SBTi) har verifierat bolagets övergripande mål att uppnå netto-nollutsläpp av växthusgaser (GHG) över hela värdekedjan till 2050.

"Som en innovativ tillverkare av polyeten-, och polypropen film, vill vi bygga en ansvarsfull produktion, användning av- och end-of-lifelösning för plastfilm. Vi ser möjligheterna att utveckla nya produkter och lösningar som passar in i en cirkulär ekonomi för plast. SBTis verifiering av våra kortsiktiga och långsiktiga mål visar att vi framtidssäkrar vår affärsmodell. Våra strategiska satsningar på ökad återvinningskapacitet och vårt långsiktiga fokus på att bland annat inkludera minst 25 % PCR-innehåll i hela vår produktportfölj är absolut nödvändiga för att kunna nå vårt netto-nollmål till 2050”, säger Oskar Karlsson, Chief Procurement Officer och VP Group Sustainability på Trioworld.

Oskar Karlsson fortsätter, "Den viktigaste faktorn för att nå vårt netto-nollmål 2050 är den innovativa anda som detta mer än 50 år gamla företag bygger på. Med engagemanget hos våra Trioworld-kollegor runt om i världen kan vi utmana det traditionella sättet att producera plastfilm, i nära samarbete med våra kunder och partners.”

Trioworld’s verifierade mål:

Totalt netto-nollmål
Trioworld Industrier AB förbinder sig att nå netto-nollutsläpp av växthusgaser över hela värdekedjan senast 2050.

Kortsiktiga mål
Trioworld Industrier AB åtar sig att minska utsläppen av absolut scope 1 och 2-växthusgaser med 44,2 % till 2030 från basår 2021. Trioworld Industrier AB förbinder sig att öka de årliga inköpen av förnybar el från 13 % år 2021 till 100 % år 2030. Trioworld Industrier AB åtar sig att minska utsläppen av växthusgaser i scope 3 med 25 % till 2030 från basår 2021.

Långsiktiga mål
Trioworld Industrier AB åtar sig att minska utsläppen i scope 1 och 2 med 90 % till 2050 från basår 2021. Trioworld Industrier AB förbinder sig också att minska scope 3-utsläppen med 90 % inom samma tidsram.

Läs mer om Trioworlds hållbarhetsstrategi och målinriktade arbete för att vara ledande inom cirkularitet för plast i vår senaste hållbarhetsrapport

Christin Liptow,
Senior Group Sustainability Lead, Trioworld Group, christin.liptow@trioworld.com
Oskar Karlsson, Chief Procurement Officer and VP Group Sustainability, Trioworld Group, oskar.karlsson@trioworld.com
Helena Hed, Director of Marketing and Communications, Trioworld Group, +46 706 437 975 helena.hed@trioworld.com

Om Science Based Targets-initiativet
Science Based Targets- initiativet (SBTi) är en klimatorganisation som gör det möjligt för företag och finansiella institutioner över hela världen att bidra till att bekämpa klimatkrisen. Vi utvecklar standarder, verktyg och vägledning som gör det möjligt för företag att sätta mål för minskningar av utsläpp av växthusgaser (GHG) i linje med vad som behövs för att hålla den globala uppvärmningen under katastrofala nivåer och nå netto-noll senast 2050. SBTi är inkorporerat som en välgörenhetsorganisation, med ett dotterbolag som kommer att vara värd för våra målvalideringstjänster. Våra partners är CDP, FN:s Global Compact, We Mean Business Coalition, World Resources Institute (WRI) och World Wide Fund for Nature (WWF). www.sciencebasedtargets.org @sciencetargets

Trioworld, som grundades år 1965, är en ledande leverantör av innovativ, högpresterande polyeten- och polypropenfilm och tillhandahåller lösningar för konsument- och industriförpackningar, transportförpackningar och lastsäkerhet, jordbruk, hygien och medicinsk teknik. Bolaget är en ledande aktör inom branschen med en omsättning på 11 miljarder SEK och 1800 medarbetare. Gruppens huvudkontor ligger i Smålandsstenar och har sin produktion och återvinning i Sverige, Danmark, Nederländerna, Frankrike, Tyskland, Storbritannien och Kanada. Företagets produkter och lösningar säljs över hela världen. Huvudägare till Trioworld är Altor Funds.

Fem miljoner balar gjorda med Trioworlds ensilagesträckfilm med konsumentåtervunnet innehåll

Trioworld lanserade den första PCR (Post-Consumer Recyclates*)-baserade ensilagesträckfilmen någonsin på världens största jordbruksmässa Agritechnica 2019. Med mer än fem miljoner balar framgångsrikt gjorda i högpresterande ensilagesträckfilm gjord av återvunnet material sedan dess, visar Trioworld nu upp ett komplett sortiment av premiumprodukter med återvunnet innehåll på Agritechnica 2023.