Gå ur Svenska kyrkan med BankID: Process, Kostnad & Villkor

Gå ur Svenska kyrkan med BankID: Process, Kostnad & Villkor

Har du funderat på att lämna Svenska kyrkan men känner dig osäker på processen? Många tror att det går att använda BankID för anmäla sitt utträde, men verkligheten ser annorlunda ut. I den här artikeln går vi igenom hur du faktiskt går ur svenska kyrkan, vad det innebär att inte vara medlem, och varför inte BankID inte längre går att använda.

Kan man gå ur Svenska kyrkan digitalt?

Nej, det går inte att gå ur Svenska kyrkan digitalt. Du kan inte använda BankID eller andra digitala lösningar för att lämna kyrkan.

Svenska kyrkan kräver en handskriven underskrift på papper för att godkänna ett utträde. Du behöver fylla i och skriva under ett fysiskt formulär.

Varför fungerar inte Bankid för att gå ur kyrkan?

BankID fungerar inte för utträde ur Svenska kyrkan av flera skäl. Kyrkan har ännu inte infört digital signering för detta ändamål. Det beror delvis på säkerhetshänsyn.

Kyrkoordningen kräver en egenhändigt underskriven handling för utträde. Detta innebär att du måste fylla i en fysisk blankett och skriva under den för hand.

Processen kan kännas omodern för många. Särskilt om du är van att sköta andra ärenden digitalt. Men kyrkan har sina skäl för att hålla fast vid pappersblanketter.

Trots missnöje från vissa medlemmar har kyrkan inte ändrat sina rutiner än. Det kan ta tid innan digitala utträden blir möjlig. Tills dess måste du använda traditionella blanketter för att lämna kyrkan.

Hur går man ur Svenska kyrkan?

Att gå ur Svenska kyrkan är en enkel process som kan göras på olika sätt. Du har rätt att lämna kyrkan när som helst om du är över 18 år.

Det finns två sätt att lämna in din begäran:

1. Skicka det ifyllda formuläret med vanlig post till din lokala församling
  2. Besök kyrkoherden personligen och lämna in formuläret

Processen kan kännas lite omständlig, men kyrkan har valt att ändra sin process för hur anmälan måste ske.

Tänk på att din underskrift måste vara i original. E-post eller inskannat dokument kommer inte att godkännas.

Kostar det pengar att gå ur kyrkan?

Nej, det kostar ingenting att gå ur Svenska kyrkan. Processen är helt gratis.

Vad händer om man inte är med i Svenska kyrkan?

Att lämna Svenska kyrkan medför både ekonomiska och praktiska skillnader.

Ekonomiska

• Du slipper betala kyrkoavgiften, vilket kan innebära en årlig besparing.
  • Vissa tjänster som är kostnadsfria för medlemmar kan medföra avgifter för icke-medlemmar.

Praktiska

• Du har fortfarande tillgång till kyrkor och är välkommen att delta i gudstjänster.
  • Vigsel i kyrkan är möjlig mot en avgift.
  • Begravning på kyrkogård är tillgänglig, men kan innebära högre kostnader.

Utöver dessa aspekter, så har du även förlorat din rösträtt i kyrkovalet, du kan inte vara fadder vid dop inom svenska kyrkan och skulle du välja att konfirmera dig som vuxen så kommer det att medföra en avgift.

Att lämna kyrkan är ett personligt val som bör övervägas noga utifrån egna värderingar, ekonomi och behov av kyrkliga tjänster.