Antalet cyberbrott ökar - vilket sätter krav på mjukvaran

Antalet cyberbrott ökar - vilket sätter krav på mjukvaran

Antalet rapporterade cyberbrott ökar med mellan cirka 70 och 120 % per år. För att skydda sig mot cyberbrott är det viktigt att du använder rätt typ av mjukvaruskydd såsom antivirusprogram och VPN-tjänster.

Men i denna artikel berättar vi främst hur en VPN kan skydda dig mot cyberbrott, samtidigt som vi berättar om nya trender inom cyberbrottsbekämpningen.

* All information som har med VPN och VPN-skydd att göra är hämtad från teknikwebbsidan Teknikguiden.se. Det är en portal med såväl tekniknyheter som jämförelser av VPN-tjänster och annan mjukvara.

Tre vanliga typer av cyberbrott

Attacker inom försörjningskedjan

Så kallade "supply chain attacks", eller attacker inom försörjningskedjan handlar om att cyberbrottslingar utnyttjar en svaghet i försörjningskedjan. Det huvudsakliga målet är att hackarens attack ska sprida sig till alla företag som är sammanlänkade i samma försörjningskedja.

AAG rapporterar att över 40 % av alla cyberbrott som sker världen över är så kallade supply chain attacks. Två viktiga anledningar till att dessa typer av cyberbrott har blivit vanligare är att nästan alla företag använder produkter som är uppkopplade dygnet runt, och att många företag inte har råd att anlita proffs som ser över företagets it-säkerhet.

Internet of Things-attacker

Internet of Things-attacker, eller IoT-attacker handlar om att cyberbrottslingar tar över en internet of things-enhet med mål att få tillträde till hela nätverket. Vanliga IoT-enheter som drabbas inkluderar webbkameror, smarta klockor, smarta tv-apparater, smarta tvättmaskiner och GPS-produkter.

Säkerheten för IoT-produkter har förbättrats, men fler insatser behövs för att cyberbrottslingarna ska förhindras att ställa till oreda i företags nätverk på grund av bristande IoT-säkerhetstänk.

Cyberbrott på sociala medier

Cyberbrott som tar plats på sociala medier kan både kopplas till teknik och till den mänskliga faktorn. Rent tekniskt behöver cyberbrottslingen ha tillträde till offrets enhet, och så även de kunskaper som krävs för att ta över någon annans enhet med hjälp av sociala medier.

Men cyberbrottslingen måste även ha kunskaper om offret för att kunna lura denne på exempelvis pengar och/eller kontoinformation. Dessa kunskaper inkluderar bland annat vilka appar som offrets vänner kan tänkas ladda ner, och hur man undgår att bli upptäckt av kontoinnehavaren.

Du kan skydda dig med en VPN

En VPN, eller en VPN-tjänst är ett smidigt verktyg som du kan skydda dina personliga data med. När du kopplar upp dig mot en VPN-tunnel skapas en krypterad anslutning som medför att ingen, alltså varken hackare eller andra cyberbrottslingar kan komma åt din enhet.

VPN-tjänster är även bra att använda om du surfar på publika wifi-nätverk såsom nätverk i tunnelbanan, på flygplatsen eller i restauranger. Om du gör det kan varken wifi-nätets ägare eller hackare använda wifi-nätverket för att ta över din enhet eller komma över känslig information.

Värt att veta är samtidigt att en VPN inte är en heltäckande säkerhetslösning som alltid håller hackare och cyberbrottslingar borta. Du måste även bland annat tänka på vilka länkar du öppnar och på att använda ett bra antivirusprogram för att kunna hålla dig säker på internet.