Vi satsar hellre på Region Skånes egna medarbetare än på hyrpersonal

Vi satsar hellre på Region Skånes egna medarbetare än på hyrpersonal

I vår ambition att vara en attraktiv arbetsgivare förstärker vi nu ersättningen för arbete vid obekväm arbetstid. Nu görs en stor satsning som kommer att göra skillnad i vårdpersonalens lönekuvert: Region Skåne kommer att kraftfullt höja ersättningarna för medarbetare som arbetar på obekväm arbetstid. Det kommer att bidra till att säkra kompetensförsörjningen vilket är förutsättningen för att kunna erbjuda skåningarna en trygg, säker och tillgänglig hälso-och sjukvård.

Satsningen möjliggörs genom att Region Skåne inför hyrstopp av sjuksköterskor från och med den 1 oktober. Det innebär att Region Skånes verksamheter inte längre kommer att använda sig av inhyrd personal från bemanningsföretag. Istället för att lägga stora summor pengar på inhyrd personal kan vi satsa på Region Skånes egen personal.

- Jag vill nog påstå att detta beslut för den enskilda arbetstagaren i Region Skåne är det största beslutet som fattats under överskådlig tid. Effekten av detta beslut kommer att märkas i medarbetarens plånbok, säger Linda Allansson Wester (M), Personalnämndens ordförande.

Den förstärkta ersättningen träder i kraft den 1 januari 2024 och omfattar samtliga medarbetare som omfattas av kollektivavtalet Allmänna bestämmelser (AB). Ersättningen höjs med 200 procent för arbete på kvällar och nätter på vardagar. Ersättningen för arbete på nätter under helgen höjs också till 200 procent och ersättning helgarbete dagtid höjs till150 procent.

- Vi måste göra bristyrken inom vården mer attraktiva, säger Gilbert Tribo (L), vice ordförande i regionstyrelsen i Region Skåne. Du ska inte behöva byta arbetsgivare för att utvecklas och höja din lön. Detta är ett viktigt steg på vägen för att göra Region Skåne till en ännu mer attraktiv arbetsgivare.

För en undersköterska, barnmorska eller intensivvårdssjuksköterska innebär den förstärkta ersättningen ytterligare omkring 2000 kronor på en månad.

- Jag är glad att vi nu konkret kan visa att vi satsar på vår egen personal, säger Per Einarsson (KD), PHH-nämndens ordförande. Att Region Skånes medarbetare trivs är helt grundläggande för att sjukvården ska fungera. Vi måste arbeta med att behålla vår personal, locka tillbaka dem som lämnat och rekrytera nya medarbetare.

Linda Allansson Wester
(M)