VÄLKOMMET MEDDELANDE FRÅN REGERINGEN

VÄLKOMMET MEDDELANDE FRÅN REGERINGEN

Vid en pressträff tidigare idag meddelade regeringen att de förstärker regionernas ekonomi med ytterligare sex miljarder i vårändringsbudgeten. Treklöverstyret i Region Skåne välkomnar tillsammans med Sverigedemokraterna beskedet om mer pengar till regionerna.

”Vi är tacksamma för en budgetförstärkning”, säger Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelsens ordförande i Region Skåne. ”För Region Skånes del innebär dagens besked ett tillskott på runt 800 miljoner. Det kommer att vara ett hjälpande tillskott för vår ekonomi, men räcker inte för att fullt ut möta de höga merkostnaderna för pensionen som inflationen skapat”, säger han och fortsätter ”eftersom vi åberopade synnerliga skäl för att lägga en budget med negativt resultat är läget i Skåne, trots en viss kärvhet, bättre än i många andra regioner. Det har aldrig varit aktuellt att varsla vårdpersonal i Region Skåne och vi har inte behövt göra drastiska nedskärningar i våra kärnverksamheter. De åtgärder vi vidtagit för att hejda kostnadsutvecklingen, som exempelvis hyrstopp av sjuksköterskor börjar också ge resultat. Det ökade regionbidraget från regeringen ökar våra förutsättningar att upprätthålla en positiv utveckling.”

”Med detta välkomna tillskott kan vi fortsätta den viktiga omställningen av den skånska vården med ökad tillgänglighet och kortade köer som högsta prioritet”, säger Per Einarsson (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Region Skåne. ”Det behövs resurser som kan användas som smörjmedel för att komma till rätta med kostnadsutvecklingen i Region Skånes verksamheter.”

”Regeringens besked är välkommet, men det är viktigt att påpeka att det handlar om ett engångsbelopp”, säger Gilbert Tribo (L), gruppledare för Liberalerna i Region Skåne. ”Därför bör pengarna användas klokt, så att de bidrar till att upprätthålla den nödvändiga förändringsprocess den skånska vården befinner sig i samt initierar och uppmuntrar nya arbetssätt, nya rutiner och smartare lösningar som gör den skånska sjukvården ännu bättre.”

”Nu krävs eftertänksamhet”, säger Niclas Nilsson (SD), gruppledare för Sverigedemokraterna i Region Skåne. ”Vi ska tillsammans analysera läget för att avgöra hur och var det ekonomiska tillskottet används bäst.”

Niclas Nilsson (SD)