Treklövern i Region Skåne föreslår höjt stöd till folkhögskolorna

Treklövern i Region Skåne föreslår höjt stöd till folkhögskolorna

Den ekonomiska utvecklingen i Skåne, Sverige och världen har skapat en tuff situation för folkhögskolorna. Samtidigt erbjuder folkhögskolor värdefulla utbildningar och kompetenshöjningar. Särskilt i lågkonjunkturer när fler personer behöver komma ut på arbetsmarknaden är det viktigt att denna typ av verksamhet stärks.

Därför föreslår Treklövern i Region Skåne att ersättningsnivån för en deltagarvecka höjs från 410 kronor till 442 kronor. Motsvarande en kostnad på 3,67 miljoner för Regionala utvecklingsnämnden.

-Fler personer måste få möjlighet att ta ett jobb och kunna försörja sig. Genom att stärka skånska folkhögskolor kan vi ge fler människor verktygen till det och minska risken för att viktiga utbildningar försvinner, säger Anna Jähnke (M) ordförande i Regionala utvecklingsnämnden.

Förslaget kommer att vara uppe för beslut och avgöras på Regionala utvecklingsnämnden den 19 juni.

- Folkhögskolor har en stor fördel med att snabbt kunna tillgodose näringslivets skiftande behov av färska kunskaper som krävs i det stora omställningsarbetet. Folkhögskolor kan även, när behov uppstår ex vid kris och höjd beredskap och när aktuella företag skall producera produkter som i dag importeras kompetenshöja produktionsledningen på företag, säger Gustaf Hamilton (KD) ledamot i regionala utvecklingsnämnden

Justeringen av ersättningarna 2024 innebär att en ny prognos sätts där volymen minskar med 3 procent och nivån per deltagarvecka höjs till 442 kronor vilket motsvarar 25 procent av den nya statliga nivån på 1768 kronor.

- Folkbildningsfrågor är mycket viktiga för demokratin i Sverige och Folkhögskolorna är en av de viktigaste aktörerna i folkbildningsarbetet. Därför är det extra viktigt att vi nu kan öka resurserna till Folkhögskolorna, säger Olle Schmidt (L), ledamot i regionala utvecklingsnämnden

Redan utbetalda medel till folkhögskolorna i Skåne behöver därmed justeras utifrån den nya prognosen

För ytterligare kommentar eller information kontakta:

Anna Jähnke (M)

Anna.jahnke@skane.se

Gustaf Hamilton (KD)

gustafhamilton55@gmail.com

Olle Schmidt (L)

Olle@glad-schmidt.se

Ann van der Heeg Heberlein

Presskontakt Presschef (M) Region Skåne 044 309 30 68, 0723-91 82 14
        Samuel Jonsson