Studieförbundet Ibn Rushd nekas stöd från kulturnämnden i Region Skåne

Studieförbundet Ibn Rushd nekas stöd från kulturnämnden i Region Skåne

Kulturnämnden i Region Skåne har idag beslutat att neka studieförbundet Ibn Rushd verksamhetsstöd för 2024. Region Skåne kommer även att undersöka möjligheterna att kräva tillbaka stöd som redan utbetalats för åren 2021 och 2023, de år som granskningen fokuserat på. Samtidigt ska en förstärkning av uppföljningen av samtliga studieförbund genomföras för att säkra att liknande brister inte finns på andra håll.

Bakgrunden till beslutet är att Ibn Rushd i vintras fick kritik av Folkbildningsrådet för att inte uppfylla de grundläggande villkoren att verka för demokrati och mänskliga rättigheter. Region Skåne valde då att pausa det stöd Ibn Rushd får av kulturnämnden för att genomföra en egen extern granskning av studieförbundets verksamhet i Skåne.

— Granskningsrapporten, genomförd av en extern revisionsbyrå, slår fast att det finns tydliga brister i efterlevnaden av våra villkor även här i Skåne. Ibn Rushd har inte gett Region Skånes granskare tillgång till de handlingar vi har rätt till och de har mycket stora brister i sin kontroll över det system där allt material ska registreras för att möjliggöra uppföljning. Källor med homofobt, kvinnofientligt och anti-demokratiskt innehåll har även använts utan att det framgår att källorna används med ett källkritiskt förhållningssätt. Därför beslutar vi nu att neka fortsatt stöd, säger Fredrik Sjögren (L), ordförande i Region Skånes kulturnämnd.

Kulturnämnden beslutade att använda medel från de ca 1,3 miljoner kronor som varit reserverade till Ibn Rushd till att öka den uppföljning som görs av övriga studieförbund för att säkerställa att liknande brister inte finns på andra håll. Nämnden gav även kulturförvaltningen i uppdrag att göra en juridisk bedömning av möjligheterna att kräva tillbaka de stöd som Ibn Rushd fått utbetalt för åren 2021 och 2023.

— Den externa revisionsbyrån som gjort utredningen har inte fått tillgång till allt material granskaren efterfrågade. Det är allvarligt och visar på en brist på transparens. Vi kommer nu att be våra jurister att titta på förutsättningarna att kräva tillbaka de stöd som utbetalats för de åren som vi granskat, säger Elisabeth Kullenberg (M), gruppledare för Moderaterna i kulturnämnden.

Den externa granskningen visar bland annat att Ibn Rushd vid ett antal tillfällen länkat till källor som finns på hemsidor som innehåller texter om att homosexualitet är förbjudet, att barnaga är tillåtet under vissa omständigheter och där stening beskrivs som ett giltigt straff vid äktenskapsförbrytelse. Granskningen visar att Ibn Rushd inte kunnat redovisa att studieförbundet problematiserat sammanhanget eller haft ett källkritiskt förhållningssätt till de aktuella källorna.

— Utredningen har visat att verksamheten inte når upp till de krav som krävs för att erhålla verksamhetsstöd. Rutiner för bidrag följs inte som de ska och den externa granskaren har inte fått det material de efterfrågat. En välfungerande intern kontroll och transparens är ett grundläggande krav som måste levas upp till om man önskar sig få ta del av skattebetalarnas och det offentligas stöd, säger Hedvig Åkesson (KD), ledamot i Region Skånes kulturnämnd.

För vidare information kontakta:

Fredrik Sjögren (L), Ordförande kulturnämnden i Region Skåne

Elisabeth Kullenberg (M), Gruppledare Moderaterna i kulturnämnden