Region Skåne tar fram förslag på åtgärder för att stötta det skånska lantbruket vid torka

Trots helgens regn råder det fortfarande ett ansträngt läge i Skåne: Det är torrt i markerna och både jordbruk och djurhållning hotas av vattenbrist. Med den heta sommaren 2018 i färskt minne inventerar nu Region Skåne vad regionen kan göra för att stötta de skånska bönderna. Regionstyrelsens ordförande Carl Johan Sonesson har gett Regiondirektör Lars- Åke Rudin i uppdrag att ta fram förslag på åtgärder för att bistå det skånska lantbruket om torkan fortgår.

• Sommaren 2018 stödköpte Region Skåne flera ton skånskt nötkött för att undvika prisdumpning till följd av att många köttbönder tvingades nödslakta stora djurbestånd, säger Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelsens ordförande. Nu kommer signaler om att lantbrukare förbereder sig för att också denna sommar tvingas slakta tidigare än planerat: Förra veckan ökade antalet bokningar på KSL Ugglarps slakterier med 300 procent. Självklart bör Region Skåne ha beredskap att köpa in större mängder kött också den här sommaren.
  • Skåne står för ungefär en tredjedel av all livsmedelsproduktion i Skåne. Det skånska lantbruket är Skånes hjärta, men har också stor betydelse för hela landets livsmedelsförsörjning, säger Per Einarsson (KD), gruppledare för Kristdemokraterna. Vi ska göra vad vi kan för att stötta lantbruket i Skåne.
  • Situationen är bekymmersam, både gällande gräs och spannmål. Brist på bete och foder kan få långtgående konsekvenser för det skånska lantbruket. I ett sådant läge vill vi underlätta för bönderna på de sätt vi kan, säger Gilbert Tribo (L), regionstyrelsens 1:e vice ordförande och gruppledare för Liberalerna. Därför vill vi redan nu undersöka vilka möjligheter Region Skåne har att stötta det skånska lantbruket.

Regionstyrelsens 1:e vice ordförande och gruppledare