Region Skåne inrättar funktion mot oegentligheter

Region Skåne inrättar funktion mot oegentligheter

Brottsförebyggande rådet har sedan en längre tid arbetat med och uppmärksammat frågan om välfärdsbrottslighet riktad mot svenska kommuner. Också Sveriges regioner drabbas av företag och privatpersoner som otillbörligen utnyttjar organisationens resurser för egen vinning. Det handlar om sådant som exempelvis utfärdande av falska intyg och förskrivning av läkemedel mot betalning, bokföringsbrott, erhållande av förenings- och projektstöd på falska grunder samt vårdgivare som tillskansat sig medel som inte svarar mot utförda vårdtjänster.

Mot bakgrund av detta har Regiondirektör Lars- Åke Rudin initierat en utredning angående problematikens omfattning. Regionstyrelsen kommer vid sitt nästa möte uppdra åt Regiondirektören att skyndsamt inrätta en funktion mot oegentligheter. Funktionen föreslås initialt riktas mot hälso- och sjukvårds- och tandvårdstjänster samt läkemedel, medicinska servicetjänster och upphandling och avtalsuppföljning men ska över tid breddas för att omfatta helheten i regionen.

”Det är i dagsläget oklart hur stor omfattningen av välfärdsbrottsligheten är, men flera statliga utredningar uppskattar att den kan uppgå till mellan två och fyra procent av utbetalningarna från offentliga försäkrings- och bidragssystem. Det är alltså stora summor som hamnar fel”, säger Carl Johan Sonesson (M), Regionstyrelsens ordförande. ”Dessutom kan välfärdsbrottsligheten medföra allvarliga kvalitetsbrister i vården där patienter kan drabbas av undermålig vård och ibland skadas. Detta måste stävjas med kraft.”

Region Skåne, som en av landets tre största regioner, och med en omfattande volym av upphandlade vårdtjänster från privata verksamheter, bör utveckla förmågan att stävja fusk och motverka välfärdsbrott. Detta för att förhindra, upptäcka, utreda och stoppa avancerade välfärdsbrott. Arbete för att försöka förhindra felaktiga debiteringar och transfereringar sker redan idag genom uppföljning med stöd från controllers och juridik, samt vid större misstankar om oegentligheter via extern fördjupad uppföljning.

”Vi behöver se över våra verksamheter för att identifiera risker och sårbarheter. Erfarenheten visar att den mest effektiva åtgärden mot välfärdsbrott är att aldrig ge oseriösa aktörer tillträde”, säger Gilbert Tribo (L), Regionstyrelsens 1:e vice ordförande och gruppledare för Liberalerna. ”Därför måste det byggas en bättre förmåga att se helheten kring vårdgivare”.

Regionstyrelsens 1:e vice ordförande