Ökad tillgänglighet och förbättrad vårdproduktion på Helsingborgs lasarett trots ekonomiska utmaningar

Helsingborgs lasarett ser en ökad tillgänglighet till besök och bättre vårdproduktion inom öppen och slutenvård, det står klart efter presidieberedningen för Helsingborgs sjukhusstyrelse. Fler vårdplatser har tillgängliggjorts vilket är en effekt av fler månadsavlönad sjukvårdpersonal. Trots dessa goda nyheter står lasarettet inte utan ekonomiska utmaningar som sjukhusstyrelsen förväntas hantera under året.

— Vi har fantastisk personal i Helsingborg som trots rådande läge arbetar effektivt för att ge skåningarna god tillgänglighet till sjukvården. ­Hyrstoppet har bidragit till att fler sjuksköterskor väljer ordinarie tjänster. InlederAnders Lundström (KD), ordförande för Helsingborgs sjukhusstyrelse. Efter sommaren finns det planer på att få in ordinarie läkare på de fåtalet klinker som bemannas av hyrläkare.

Resultatet för perioden januari-mars redovisades till -116,6 miljoner och budgetavvikelsen -86,7 miljoner, kostnadsutvecklingen 7,5%.

De ekonomiska handlingsplaner som tagits fram är i fortsatt behov av att ske i tre steg, hittills beslutade handlingsplaner avser Steg 1 på 200 miljoner och Steg 2 på 150 miljoner. Handlingsplan steg 3 med åtgärder motsvarande 100 miljoner kommer att tas för beslut på kommande styrelsemöte.

Vår ambition är att vara lika duktiga som personalen när det kommer till att upprätthålla vår del av arbetet, ekonomin är i fokus och ambitionen är att fortsätta korta köerna. Säger Richard Lundberg (M), 1:e vice ordförande för Helsingborgs sjukhusstyrelse. Vi ser positiva effekter, inte minst kopplat till omkostnaderna avseende köp från externa företag som minskar något.

Skåningen rätt till sjukvård ska alltid vara i fokus men vi kan inte heller blunda för det ekonomiska världsläget. Jag känner stort ansvar i att vara med och planera för hur sjukhuset kan balansera god ekonomisk hushållning och bra vård. SägerAgneta Olsson Enochsson (L), ersättare Helsingborgs i sjukhusstyrelse.

Miljöpartiet inkom i samband med sammanträdet i mars med ett initiativärende kopplat till tryggare medarbetare. Ärendet anses besvarat till följd av det gedigna arbetet som redan sker på lasarettet.

— Särskilda satsningar görs redan med bland annat introduktionsutbildningar, kamratstöd och arbete med det systematiska arbetsmiljöarbetet. Visserligen är det Miljöpartiets rätt att skriva initiativärende, men vi ska inte underskatta den extra administrationen som behöver läggas för att hantera ärenden som i sig sparkar upp redan öppna dörrar. Miljöpartiet vet med sig om att arbetet redan pågår och försöker dessvärre göra politiska poänger med bekostnad på medarbetarnas arbetstid. Avslutar Anders Lundström (KD).

Kontakt:

Anders Lundström (KD)

Regionråd och ordförande för sjukhusstyrelse Helsingborg

anders.lundstrom@skane.se

0739–624440

Richard Lundberg (M)

1:e vice ordförande för sjukhusstyrelse Helsingborg

richard.lundberg@helsingborg.se

Agneta Olsson Enochsson (L)

Ersättare, Helsingborgs Lasaretts styrelse

agneta.olsson.enochsson@liberalerna.se