Anders Lundström (KD) i foajén på rådhus Kristianstad.

Målsättning är att Helsingborgs lasarett ska bli köfritt 2024 - beslut om verksamhetsplan och budget för 2023

Under sjukhusstyrelse Helsingborgs sammanträde imorgon beslutar nämnden om verksamhetsplan och internbudget 2023. Målet är tydligt, lasarettet ska vara köfritt 2024. Förslaget som presenteras ligger i linje med Region Skånes budget och verksamhetsplan 2023 med plan för 2024–2025 och tar i beaktning de handlingsplaner som sjukhusstyrelsen tidigare beslutat om.

– Våra ambitioner är tydliga, trots tufft läge fortsätter förbättringarna och målet är att lasarettet ska vara köfritt 2024. Säger Anders Lundström (KD) ordförande i sjukhusstyrelse Helsingborg. Vi kan nå detta målet om vi fortsätter utveckla produktion- och kapacitetsplaneringen och ser till att nordvästskåningarna får vård på rätt nivå.

Från och med den 1 januari avvecklas förvaltningen Skånes sjukhus nordväst och då blev Helsingborgs lasarett och Ängelholms sjukhus egna förvaltningar. Detta medförde förändringarna som kommer ske utifrån det regionövergripande arbetet med Framtidens Hälsosystem. Verksamhetsplanen tar höjd för detta i sina mål om att stärka såväl kompetensförsörjningen, tillgängligheten och förutsättningarna för att få ekonomin i balans.

– För att nå ökad tillgänglig, måste också personalen finns där och ha en närvarande ledarskapsstruktur. Vår viktigaste uppgift är att öka tillgängligheten till vården, detta gör vi tillsammans med personalen som också är lasarettets grundpelare. Fortsätter Anders Lundström (KD). Genom att öka kompetensförsörjningen kan vi i nästa led stärka tillgången till en god och nära vård - för att därefter nå ett köfritt lasarett med en god ekonomi.

– Efter pandemin blev det tydligt att beredskapen i bristsituationer måste förbättras. Avslutar Richard Lundberg (M), 1:e vice ordförande för Helsingborgs lasarett. Med den nya verksamhetsplanen och budgeten fortsätter vi arbetet med att stärka försörjningsberedskapen på lasarettet, vilket jag är mycket stolt över.

Ytterligare satsningar som kommer genomföras i samband med beslutet av verksamhetsplan och budget är:

• Ökat arbete med ett stärkt civilt försvar.
      • Förbättrat beredskapslager för ökad försörjningsberedskap.
      • Omtag för NSH-projektet (Nya Sjukhuset Helsingborg) och ett nytt sjukhus på Östra Ramlösa (NSÖ), med fokus att starta upp ett programkontor under 2023.
      • Öka nyrekrytering.

Läs hela beslutet om verksamhetsplan och internbudget 2023 här

Kontakt:

Anders Lundström (KD)
      Regionråd och ordförande för sjukhusstyrelse Helsingborg
      anders.lundstrom@skane.se
      0739–624440