Gruppbild, Richard, Anders och Agneta

Helsingborgs Lasarett är på rätt väg!

På onsdagens styrelsemöte 27 september kommer Helsingborgs Lasarett svara på regionstyrelsens planeringsdirektiv för 2024. Den borgerliga treklövern, bestående av Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna fortsätter förbättra och utveckla Helsingborgs Lasarett, både för patienter och personal. Det finns mycket att glädjas över 2023, men det finns också många, stora utmaningar som gör arbetet svårt och krävande för innevarande år 2023 och inför 2024.

Som svar på regionstyrelsens planeringsdirektiv fokuserar Treklövern särskilt på tre områden. Förbättrad tillgänglighet, fler vårdplatser på Helsingborgs Lasarett och förbättrat samarbete med de nordvästskånska kommunerna och primärvården.

— Operationsverksamheten har förbättrat produktionen med 7% under 2023 och ambitionerna är fortsätt höga så at tillgängligheten förbättras ytterligare under 2024. I och med utgången 2024 är målbilden att Helsingborgs Lasarett ska vara köfritt. Säger Anders Lundström, regionråd och ordförande för sjukhusstyrelsen. Det finns därför ytterligare behov av att utveckla produktions- och kapacitetsplaneringen som i tillgänglighetsarbetet.

— Det handlar om att skapa balans mellan inflödet av patienter och den kapacitet Helsingborgs lasarett har att skåningarna. Särskilt fokus är på de vårdområden och verksamheter som har särskilt många väntande patienter och långa vårdköer. Kompletterar Richard Lundberg (M), 1:e vice ordförande i sjukhusstyrelsen.

Fler vårdplatser på Helsingborgs Lasarett:

Helsingborgs Lasarett behöver få fram fler vårdplatser eftersom situationen är ansträngd och under mandatperioden är ambitionen minska beläggningsgraden och inte överskrida 90% i syfte att kunna ha ett välfungerande flöde för att kunna bedriva god vård för såväl akuta som planerade patienter. Redan under hösten 2023 har Helsingborgs Lasarett ökat med 18 vårdplatser inom medicinområdet och arbetet fortsätter för att minska undvikbar slutenvård och fokusera oundgänglig slutenvård och utveckla arbetssätten på akutmottagningen och vårdavdelningarna.

— Planerna är att öppna ytterligare fler vårdplatser utifrån ett långsiktigt och strategiskt arbete på sex till tolv månader. Tillgänglighet handlar också om geografisk närhet, behovsanpassade öppettider, personcentrerad vård och möjligheter till digitala kontaktlösningar med vården. Avslutar Agnetha Enochsson Olsson (L), ersättare i sjukhusstyrelsen.

Samarbete med de nordvästskånska kommunerna och primärvården:

Helsingborgs lasarett måste ständigt ha ett välfungerande samarbete med samtliga aktörer i nordvästra Skåne för att utveckla hälso- och sjukvården. Helsingborgs Lasarett ser med fördel på påtagligt förlängda öppettider för kvälls- och helgmottagningar och att Region Skåne ser över primärvårdens ansvar 24/7 för akuta patienter på primärvårdsnivå. Det behövs fortsatt tydlig nivåstrukturering, inte minst mellan primärvård och sjukhusen i Region Skåne för att klara utmaningarna. Om vi lyckas att få rätt patient, på rätt plats och få rätt behandling, i rätt tid. Då har vi kommit långt och våra resurser används mer effektivt och patientsäkerheten kan förbättras.

Anders Lundström (KD)

Regionråd och ordförande för sjukhusstyrelse Helsingborg

anders.lundstrom@skane.se

Richard Lundberg (M)