Hållbar ekonomi och rätt kompetensmix!

Hållbar ekonomi och rätt kompetensmix!

Idag har sjukhusstyrelsen vid Skånes universitetssjukhus fattat beslut om att ge förvaltningschefen i uppdrag att fortsätta arbetet med att identifiera och genomföra kostnadsreducerande åtgärder samt att ta fram underlag för hur personalkostnaderna kan reduceras utan anställningsstopp, varsel, eller negativ påverkan på tillgänglighet i möjligaste mån och med hänsyn till patientsäkerhet.

Bakgrunden är att komma till rätta med stora kostnadsökningar och budgetunderskott. Under 2023 uppgick kostnadsökningarna till 8,2 procent och det är ingen hållbar utveckling för SUS eller för sjukvården i stor. I relation till kostnadsökningen ser vi att produktionen ligger kvar på samma nivå som föregående år samtidigt som personalen ökat med 328 personer. Det framgår därför ingen direkt korrelation mellan en ökad mängd personal och en ökad vårdproduktion. Vi ser däremot att det viktiga är att kompetensmixen bland personalen blir rätt.

— Med de rådande förutsättningarna finns det ett behov av att vidta åtgärder för att komma till en budget i balans och en långsiktigt hållbar ekonomi för SUS. I det arbetet behöver vi ta ansvar och kontroll över ekonomin. Det är inte en hållbar och hanterbar utveckling med årliga kostnadsökningar på 8,2% säger Maria Berglund (KD) ordförande för sjukhusstyrelse SUS.

— Det här rör sig inte om något varsel eller anställningsstopp utan det handlar om att ge förvaltningen i uppdrag att ta fram ett underlag för att stimulera arbetet med rätt kompetensmix och bemanning säger John Roslund (M) ledamot i sjukhusstyrelse SUS.

Kontakt:

Maria Berglund (KD), Ordförande sjukhusstyrelsen SUS maria.e.berglund@skane.se