Donation till barn- och ungdomshabiliteringen i Ystad

Donation till barn- och ungdomshabiliteringen i Ystad

Psykiatri-, habilitering och hjälpmedelsnämnden (PHHN) beslutade under gårdagens nämndsmöte den 8 november att ta emot en donation om 650 000 kr, testamenterad till barn- och ungdomshabiliteringen vid Ystad Lasarett från ett dödsbo. Donationen kommer att förvaltas av Psykiatri, habilitering och hjälpmedel (PHoH) som ska se till att den disponeras i enlighet med testamentets intentioner. Barn- och ungdomshabiliteringen arbetar med att ge råd, stöd, behandling och träning till den som är 17 år eller yngre och har autism, rörelsenedsättning eller intellektuell funktionsnedsättning.

-Det är såklart oerhört glädjande, inte minst är det en bekräftelse på våra medarbetares goda arbetsinsatser. Donationen kommer extra väl till pass nu när verksamheterna i Ystad ska samlokaliseras och med detta kan skapa en välkomnande miljö för barnen och ungdomarna säger Per Einarsson (KD), ordförande PHHN.

-Att verksamheten i Ystad uppmärksammas är positivt, de gör betydelsefulla insatser med gott bemötande av barn, unga och deras familjer säger Albin Schyllert (M), 1:e vice ordförande PHHN.

-Barn och unga med funktionsnedsättning är ofta utsatta i samhället och behöver mycket stöd, därav är donationen en betydelsefull gest säger Charlotte Hedendahl (L), ledamot PHHN.

För mer information kontakta:

Ordförande i Psykiatri-, habilitering och hjälpmedelsnämnden
    Telefon: 0725- 28 84 17

Albin Schyllert (M)
    1:e vice ordförande i Psykiatri-, habilitering- och hjälpmedelsnämnden

Charlotte Hedendahl (L)
    Ledamot i Psykiatri-, habilitering- och hjälpmedelsnämnden