Det politiska styret i Region Skåne anför synnerliga skäl med anledning av extraordinära kostnader

Enligt kommunallagens kapitel 11 ska en budget upprättas så att intäkterna överstiger kostnaderna. Undantag från denna grundläggande princip får dock göras om det finns synnerliga skäl. En snabb förändring av samhällsekonomin och den höga inflation vi lever med ger konsekvenser för prisbasbeloppet som höjs kraftigt. Eftersom Region Skånes pensioner är värdesäkrade med prisbasbeloppet, så får detta stor effekt på den regionala ekonomin. Under 2023 och 2024 kommer inflationen att ha en så kraftig påverkan på pensionskostnaderna att det bedöms leda till underskott som inte kan lösas med tillfälliga åtgärder.

För att hantera detta, utan att drastiskt behöva skära i Region Skånes verksamheter – sjukvård och kollektivtrafik – eller höja skatten, kommer Treklöverstyret tillsammans med Sverigedemokraterna att anföra synnerliga skäl för att lägga fram en budget med ett negativt resultat.

”Efter att noga ha övervägt olika möjligheter har vi landat i att, i likhet med flertalet andra regioner i landet, åberopa synnerliga skäl för att hantera den ekonomiska situationen 2023 och 2024”, säger Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelsens ordförande i Region Skåne. ”Belastningen på grund av pensionskostnader kommer att lätta 2025 när vi troligtvis är tillbaka på inflationsmålet på 2 procent. Nu handlar det om att hålla i och hålla ut.”

”Vi befinner oss i ett tufft ekonomiskt läge”, säger Per Einarsson (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Region Skåne. ”Under dessa svåra år har vi funnit ett sätt att hantera budgetunderskottet utan att behöva lägga ner viktiga verksamheter eller säga upp personal men vill ändå betona att det är sparsamhet som gäller.”

Det är av yttersta vikt att Region Skånes nämnder och bolag effektiviserar resursanvändningen och därmed begränsar kostnadsutvecklingen under den kommande perioden. Utan verksamhetsförändringar eller intäktsförstärkningar kommer den höga kostnadsnivån att skapa ett ännu större och växande underskott över tid.

”Extraordinära omständigheter kräver extraordinära åtgärder”, säger Gilbert Tribo (L), gruppledare för Liberalerna i Region Skåne. ”Genom att åberopa synnerliga skäl och samtidigt iaktta försiktighet med Region Skånes resurser kommer vi att klara oss genom den ekonomiska kris som uppstått i anslutning till förändringar i vår omvärld och i samhällsekonomin.”

Att öka intäkterna genom en tillfällig skattehöjning eller genom kraftiga kostnadsreduktioner, för att på så vis kompensera för merkostnaderna 2023-2024 är inte förenligt med en god ekonomisk hushållning.

”Många skånska hushåll kämpar med en ekonomi på bristningsgränsen”, säger Niclas Nilsson (SD), gruppledare för Sverigedemokraterna i Region Skåne. I ett sådant läge är det förödande att höja skatten. Genom att åberopa synnerliga skäl slipper vi att höja skatten samtidigt som vi säkrar den skånska sjukvården och kollektivtrafiken.”

Niclas Nilsson (SD)